日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JJ101/JJ101JJ101 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
比較方法研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC5810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PJ301 |
In this course, students will learn a broad range of research methods unique to this field of study.
The goal of this course is for students to grow through working diligently, writing reports and constructively criticizing each other’s work. Rather than having them shut themselves away with their research, this course will teach students rigorous methods of mutual academic criticism. At the same time, students will learn how to make handouts and write reports, while learning how to compose a paper. Students will receive practical training that will come in handy at academic conferences. Specifically, this course will cover the following main topics.
1. Reporting research conducted up until now (the gist and structure of the paper, reporting by section, future topics, etc.)
2. Report of research currently in progress (Each section of the paper/the specific gist of each section, what does it shed light on, or rather which parts proceed via trial and error, etc.). As a part of this, students who are preparing their master’s thesis will pick up an important, recent publication relating to their research theme and write a review of it.
3. Paper writing progress reports
In each case for the report, along with an outline, students will provide an essay draft of a designated length. As part of course discussions, students will look over each other’s drafts.
Specific details will be explained during the first class.
1 | ガイダンス |
2 | 授業内情報検索講習会 |
3 | 報告と議論(1) |
4 | 報告と議論(2) |
5 | 報告と議論(3) |
6 | 報告と議論(4) |
7 | 報告と議論(5) |
8 | 報告と議論(6) |
9 | 報告と議論(7) |
10 | 報告と議論(8) |
11 | 報告と議論(9) |
12 | 報告と議論(10) |
13 | 報告と議論(11) |
14 | 全体の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(40%) 議論への参加度(30%) 提出物(学術的書評もしくは研究経過報告)(30%) |
備考 (Notes) | ||
提出物の詳細は授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
もちいない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
この授業は比較文明学専攻の中心的授業であり,「全体授業」と位置付けられている。単位修得とは無関係に出席が推奨される。
提出物のうち書評については,立教比較文明学会紀要『境界を越えて』への投稿を想定している。査読をクリアするよう,夏休み期間中にも引き続きブラッシュアップすることが求められる。
本専攻独自の幅広い研究方法を身につける。
In this course, students will learn a broad range of research methods unique to this field of study.
学生各自による報告と相互批評の切磋琢磨を行うことを目的とする。蛸壺型の研究に閉じこもることなく,相互に厳しいアカデミックな批評方法を身につける。同時にハンドアウトの作り方や,報告の仕方,論文の構成の仕方等,学会等で通用する実践的な訓練を行う。具体的には,以下を軸に進める。
(1)これまでやってきた研究論旨の報告(論文の趣旨と構成,章立ての報告,今後の課題等)
(2)現在進行中の研究報告(論文の章立てや各章の具体的な趣旨,なにを明らかにするか,あるいはどの点で試行錯誤しているか等),その一部として,修士論文準備段階の人は,自分の研究テーマにとって重要な最近の書籍を1点取り上げ,書評の執筆を進めてもらう。
(3)論文執筆の途中経過報告
どの場合も,報告ではレジュメと同時に,所定の分量の文章化した原稿を配付物とすること。議論の一環として原稿の相互添削を取り入れる。
詳細は1回目の授業で説明する。
The goal of this course is for students to grow through working diligently, writing reports and constructively criticizing each other’s work. Rather than having them shut themselves away with their research, this course will teach students rigorous methods of mutual academic criticism. At the same time, students will learn how to make handouts and write reports, while learning how to compose a paper. Students will receive practical training that will come in handy at academic conferences. Specifically, this course will cover the following main topics.
1. Reporting research conducted up until now (the gist and structure of the paper, reporting by section, future topics, etc.)
2. Report of research currently in progress (Each section of the paper/the specific gist of each section, what does it shed light on, or rather which parts proceed via trial and error, etc.). As a part of this, students who are preparing their master’s thesis will pick up an important, recent publication relating to their research theme and write a review of it.
3. Paper writing progress reports
In each case for the report, along with an outline, students will provide an essay draft of a designated length. As part of course discussions, students will look over each other’s drafts.
Specific details will be explained during the first class.
1 | ガイダンス |
2 | 授業内情報検索講習会 |
3 | 報告と議論(1) |
4 | 報告と議論(2) |
5 | 報告と議論(3) |
6 | 報告と議論(4) |
7 | 報告と議論(5) |
8 | 報告と議論(6) |
9 | 報告と議論(7) |
10 | 報告と議論(8) |
11 | 報告と議論(9) |
12 | 報告と議論(10) |
13 | 報告と議論(11) |
14 | 全体の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(40%) 議論への参加度(30%) 提出物(学術的書評もしくは研究経過報告)(30%) |
備考 (Notes) | ||
提出物の詳細は授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
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もちいない |
その他 (Others) | |||||
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授業時に指示する。 |
この授業は比較文明学専攻の中心的授業であり,「全体授業」と位置付けられている。単位修得とは無関係に出席が推奨される。
提出物のうち書評については,立教比較文明学会紀要『境界を越えて』への投稿を想定している。査読をクリアするよう,夏休み期間中にも引き続きブラッシュアップすることが求められる。