日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JJ102/JJ102JJ102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「存在」の動詞性:比較思想的な試み |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC6810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PJ308 |
In this course, by reading basic texts of modern western philosophy and social thought, students learn the academic skills needed to read and interpret them.
In this course, we will examine how the concept of responsibility is discussed in the domains of SHS, especially in philosophy and ethics, through reading several basic and important works on this concept : form texts of philosophers like Levinas or Arendt, to the problems actually discussed about the responsibility of AI or autonomous robots.
In the first half of the course, we will read together some basic works.
In the latter halt, we request to the participants a presentation about the concept of responsibility from their own academic interest.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回担当箇所を読んでくる。担当者はレジュメを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加(レジュメ報告・質疑)(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに用いません(コピーを配布します) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業中に紹介します |
哲学に関する基本的な知識が必要とされます。
文献講読を通じて、現代哲学・倫理思想の文献読解・思想解釈の方法を身につける。
In this course, by reading basic texts of modern western philosophy and social thought, students learn the academic skills needed to read and interpret them.
この授業では、「存在の動詞性」をテーマとし、哲学・倫理学をはじめとする人文・社会科学のなかでこの概念がどのように考えられているかを検討します。現在想定しているのは、日本思想(西田・中村雄二郎・坂部恵)、現象学(ハイデガー・メルロ=ポンティ、レヴィナス)、分析哲学(P. ストローソン)、現代哲学(ホワイトヘッド、ベルクソン、ドゥルーズ)などです。毎回講読箇所を決め、担当者が作成したレジュメを元に読解をすすめ、そのテーマについて議論をします。
In this course, we will examine how the concept of responsibility is discussed in the domains of SHS, especially in philosophy and ethics, through reading several basic and important works on this concept : form texts of philosophers like Levinas or Arendt, to the problems actually discussed about the responsibility of AI or autonomous robots.
In the first half of the course, we will read together some basic works.
In the latter halt, we request to the participants a presentation about the concept of responsibility from their own academic interest.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回担当箇所を読んでくる。担当者はレジュメを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加(レジュメ報告・質疑)(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに用いません(コピーを配布します) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業中に紹介します |
哲学に関する基本的な知識が必要とされます。