日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JJ105/JJ105JJ105 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文明批判論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC5810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PJ302 |
In this course, students will conduct basic research in comparative civilizations studies. This course will serve as a means to exchange research.
The goal of this course is for students to grow through working diligently, writing reports and constructively criticizing each other’s work. Rather than having them shut themselves away with their research, this course will teach students rigorous methods of mutual academic criticism. Again, at the same time, students will learn how to make handouts and write reports, while learning how to compose a paper. Students will receive practical training that will come in handy at academic conferences. In each case for the report, along with an outline, students will provide an essay draft of a designated length (around 4,000 characters). As part of course discussions, students will look over each other’s drafts. Eventually, students will turn in an essay roughly equivalent to the size of one section of a master’s thesis (about 10,000 characters).
1 | ガイダンス |
2 | 授業内情報検索講習会 |
3 | 報告と議論(1) |
4 | 報告と議論(2) |
5 | 報告と議論(3) |
6 | 報告と議論(4) |
7 | 報告と議論(5) |
8 | 報告と議論(6) |
9 | 報告と議論(7) |
10 | 報告と議論(8) |
11 | 報告と議論(9) |
12 | 報告と議論(10) |
13 | 報告と議論(11) |
14 | 全体の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の報告準備が当然必要。そのほかは履修登録後に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(40%) 議論への参加度(30%) 提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントなどを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に紹介する。 |
この授業は比較文明学専攻の中心的授業であり、「全体授業」と位置付けられている。単位修得とは無関係に出席が推奨される。
比較文明学基礎研究を進める。研究交流の場を提供する。
In this course, students will conduct basic research in comparative civilizations studies. This course will serve as a means to exchange research.
この授業では,学生各自による報告と相互批評の切磋琢磨を行うことを目的とする。蛸壺型の研究に閉じこもることなく,相互に厳しいアカデミックな批評方法を身につける。また同時に,ハンドアウトの作り方や,報告の仕方,論文の構成の仕方等,学会等で通用する実践的な訓練を行う。報告ではレジュメと同時に,所定の分量(4,000字程度)の文章化した原稿を配付物とすること。議論の一環として原稿の相互添削を取り入れる。最終的には修士論文1章分相当の文章(10,000字程度)を提出してもらう。
The goal of this course is for students to grow through working diligently, writing reports and constructively criticizing each other’s work. Rather than having them shut themselves away with their research, this course will teach students rigorous methods of mutual academic criticism. Again, at the same time, students will learn how to make handouts and write reports, while learning how to compose a paper. Students will receive practical training that will come in handy at academic conferences. In each case for the report, along with an outline, students will provide an essay draft of a designated length (around 4,000 characters). As part of course discussions, students will look over each other’s drafts. Eventually, students will turn in an essay roughly equivalent to the size of one section of a master’s thesis (about 10,000 characters).
1 | ガイダンス |
2 | 授業内情報検索講習会 |
3 | 報告と議論(1) |
4 | 報告と議論(2) |
5 | 報告と議論(3) |
6 | 報告と議論(4) |
7 | 報告と議論(5) |
8 | 報告と議論(6) |
9 | 報告と議論(7) |
10 | 報告と議論(8) |
11 | 報告と議論(9) |
12 | 報告と議論(10) |
13 | 報告と議論(11) |
14 | 全体の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の報告準備が当然必要。そのほかは履修登録後に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(40%) 議論への参加度(30%) 提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントなどを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に紹介する。 |
この授業は比較文明学専攻の中心的授業であり、「全体授業」と位置付けられている。単位修得とは無関係に出席が推奨される。