日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JJ112/JJ112JJ112 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代日本思想における自然概念 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC6810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
"Nature" is not only a polysemantic concept, but in recent yeas has normative force. In this course, we will intensively read Julia Adeney Thomas’s "Reconfiguring Modernity: Concepts of Nature in Japanese Political Ideology" in order to examine the meaning of the nature in modern Japanese intellectual context.
Each class, the instructor will write a summary (reading comprehension of the textbook and the reference literature). Following this, discussions will be held. Each student will be expected to actively participate. Students will need to procure a copy of “Reconfiguring Modernity: Concepts of Nature in Japanese Political Ideology” in advance.
1 | イントロダクション |
2 | テクストの読解&討議 |
3 | テクストの読解&討議 |
4 | テクストの読解&討議 |
5 | テクストの読解&討議 |
6 | テクストの読解&討議 |
7 | テクストの読解&討議 |
8 | テクストの読解&討議 |
9 | テクストの読解&討議 |
10 | テクストの読解&討議 |
11 | テクストの読解&討議 |
12 | テクストの読解&討議 |
13 | テクストの読解&討議 |
14 | テクストの読解&討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者はテクストを精読してくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(50%) 発表内容(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
「自然」は多義的な概念であるばかりではなく、近年では規範的な力も持つようになった。この演習では、ジュリア・アデニー・トーマスの『近代の再構築』を精読して、近代日本の知的世界における「自然」の意味を検証する。
"Nature" is not only a polysemantic concept, but in recent yeas has normative force. In this course, we will intensively read Julia Adeney Thomas’s "Reconfiguring Modernity: Concepts of Nature in Japanese Political Ideology" in order to examine the meaning of the nature in modern Japanese intellectual context.
担当者はレジュメ作成(テクストの読解+引用文献の読解)。その後でディスカッション。各自の積極的な参加を期待する。『近代の再構築』を事前に入手しておくこと。
Each class, the instructor will write a summary (reading comprehension of the textbook and the reference literature). Following this, discussions will be held. Each student will be expected to actively participate. Students will need to procure a copy of “Reconfiguring Modernity: Concepts of Nature in Japanese Political Ideology” in advance.
1 | イントロダクション |
2 | テクストの読解&討議 |
3 | テクストの読解&討議 |
4 | テクストの読解&討議 |
5 | テクストの読解&討議 |
6 | テクストの読解&討議 |
7 | テクストの読解&討議 |
8 | テクストの読解&討議 |
9 | テクストの読解&討議 |
10 | テクストの読解&討議 |
11 | テクストの読解&討議 |
12 | テクストの読解&討議 |
13 | テクストの読解&討議 |
14 | テクストの読解&討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者はテクストを精読してくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(50%) 発表内容(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None