日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JJ141/JJ141JJ141 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Louisa May Alcott and "Blood and Thunder" Tales |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC6810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
JB170「米文学特殊研究7B」との併置科目 |
The purpose of this lecture is to reconsidering the thriller works of the 19th-century female writer Louisa May Alcott, commonly known as “Blood and Thunder” Tales, and to examine the relationship between 19th-century popular entertainment and female authors.
In this lecture, we will explore another facet of Louisa May Alcott, who gained popularity for her works generally targeted towards a younger audience and was posthumously referred to as the “Children's Friend” in her biography. Allegedly due to economic reasons, she occasionally wrote thriller stories under pseudonyms, but within these works, Alcott's talent shines through, and it is possible for us to sense her enjoyment that goes beyond mere financial motivations. This lecture aims to examine Alcott's thriller works, considering the publishing conditions of popular novels in the 19th century and exploring the position of female writers.
The class will focus on “Pauline's Passion and Punishment,” “A Whisper in the Dark,” and “Behind a Mask,” putting these works along with their historical context. The format of the class primarily involves presentations, followed by a class discussion.
1 | イントロダクション(取り扱う作品の説明、発表についての説明) |
2 | 19世紀における女性のオーサーシップ Susan S. Williams, Reclaiming Authorship: Literary Women in America 1850-1900から抜粋を読みディスカッション |
3 | 女性と匿名性 Judith Gardiner, “On Female Identity”を読み、ディスカッション |
4 | 19世紀の大衆小説 David Reynolds, Beneath the American Renaissanceからの抜粋を読み、ディスカッション |
5 | “Pauline's Passion and Punishment” 1 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
6 | “Pauline's Passion and Punishment” 2 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
7 | “Pauline's Passion and Punishment”3 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
8 | “A Whisper in the Dark”1 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
9 | “A Whisper in the Dark” 2 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
10 | “A Whisper in the Dark” 3 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
11 | “Behind a Mask” 1 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
12 | “Behind a Mask” 2 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
13 | “Behind a Mask” 3 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
14 | 全体のディスカッションおよび総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定されたテクストを事前に読了してから授業に参加することが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(30%) ディスカッション(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テクストについては、授業内で指示する。 |
テクスト配布、およびレポートの提出のためにLMSを活用する予定であるため、それが可能な機材を持っていることが望ましいが、難しい場合は個別に相談されたい。
本講義では、19世紀の女性作家Louisa May Alcottのスリラー作品、いわゆる“Blood and Thunder” Talesを再考し、19世紀の大衆娯楽と女性作家の関係を考察することを目的とする。
The purpose of this lecture is to reconsidering the thriller works of the 19th-century female writer Louisa May Alcott, commonly known as “Blood and Thunder” Tales, and to examine the relationship between 19th-century popular entertainment and female authors.
本講義では、一般的には若年層向けの作品を執筆したことで人気を博し、死後に出版された伝記でも「子供たちの友」と称されたLouisa May Alcottのもうひとつの側面である、スリラー作家としての顔を見ていく。経済的な理由から、時に別名義を用いながら執筆されたとする作品群であるが、中にはAlcottの筆が冴え、単に金銭的理由から書いたとは思えないような楽しさが伝わってくるように思われる作品もある。本講義では、現在Alcottが執筆したことが判明しているスリラー作品を読みつつ、19世紀における大衆小説の出版状況や、女性作家の位置を探るものである。
授業では“Pauline's Passion and Punishment,” “A Whisper in the Dark,” “Behind a Mask”を取り上げ、その成立背景とともに、作品を読解する。授業は基本的に発表形式で行われ、その後クラス全体でディスカッションを行う。
In this lecture, we will explore another facet of Louisa May Alcott, who gained popularity for her works generally targeted towards a younger audience and was posthumously referred to as the “Children's Friend” in her biography. Allegedly due to economic reasons, she occasionally wrote thriller stories under pseudonyms, but within these works, Alcott's talent shines through, and it is possible for us to sense her enjoyment that goes beyond mere financial motivations. This lecture aims to examine Alcott's thriller works, considering the publishing conditions of popular novels in the 19th century and exploring the position of female writers.
The class will focus on “Pauline's Passion and Punishment,” “A Whisper in the Dark,” and “Behind a Mask,” putting these works along with their historical context. The format of the class primarily involves presentations, followed by a class discussion.
1 | イントロダクション(取り扱う作品の説明、発表についての説明) |
2 | 19世紀における女性のオーサーシップ Susan S. Williams, Reclaiming Authorship: Literary Women in America 1850-1900から抜粋を読みディスカッション |
3 | 女性と匿名性 Judith Gardiner, “On Female Identity”を読み、ディスカッション |
4 | 19世紀の大衆小説 David Reynolds, Beneath the American Renaissanceからの抜粋を読み、ディスカッション |
5 | “Pauline's Passion and Punishment” 1 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
6 | “Pauline's Passion and Punishment” 2 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
7 | “Pauline's Passion and Punishment”3 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
8 | “A Whisper in the Dark”1 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
9 | “A Whisper in the Dark” 2 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
10 | “A Whisper in the Dark” 3 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
11 | “Behind a Mask” 1 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
12 | “Behind a Mask” 2 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
13 | “Behind a Mask” 3 担当者による発表、その後クラスでのディスカッション |
14 | 全体のディスカッションおよび総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定されたテクストを事前に読了してから授業に参加することが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(30%) ディスカッション(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テクストについては、授業内で指示する。 |
テクスト配布、およびレポートの提出のためにLMSを活用する予定であるため、それが可能な機材を持っていることが望ましいが、難しい場合は個別に相談されたい。