日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA126/KA126KA126 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マクロ経済学のStructuralistアプローチ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5120 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
QA314近代経済学2特講2と合同授業 |
Students will study modern structuralist macroeconomic approaches drawn on recent developments in behavioural economics and older literature from heterodox traditions, including Keynesian, institutionalist economics. Students will understand the potential of these approaches, which present an empirically grounded alternative to the paradigm that currently dominates macroeconomic theory.
Students will read "Structuralist and Behavioral Macroeconomics" by Peter Skott, a well-known heterodox macroeconomist. Students will discuss modern structuralist approaches and critiques of mainstream macroeconomics from a structuralist perspective using behavioural evidence and insights from Keynesian and institutionalist traditions. Modern structuralist approaches highlight how dynamic interactions across markets can generate instability, endogenous cycles and secular stagnation.
1 | Introduction: The State of Macroeconomics |
2 | The Lucas Critique and Representative Agents |
3 | Household Consumption and Saving |
4 | Saving in a Corporate Economy |
5 | Phillips Curves and the Natural Rate of Unemployment |
6 | Fairness, Money Illusion, and Path Dependency |
7 | Earnings Inequality, Power Bias, and Mismatch |
8 | Macroeconomic Adjustment and Keynes's Instability Argument |
9 | Growth and Cycles 1 |
10 | Growth and Cycles 2 |
11 | Endogenous Growth Cycles with or without Price Flexibility 1 |
12 | Endogenous Growth Cycles with or without Price Flexibility 2 |
13 | Secular Stagnation and Functional Finance 1 |
14 | Secular Stagnation and Functional Finance 2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
報告担当者を割り当て、テキストの輪読を進めていく。 |
報告担当者はもちろんのこと,参加者全員が事前にテキスト指定範囲を事前に熟読しておくこと(各回約2時間)。授業後にはディスカッションで取り上げられた参考文献等を熟読すること(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告担当(50%) ディスカッション(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Peter Skott | Structuralist and behavioral macroeconomics | Cambridge University Press | 2023 |
近年の行動経済学の動向や、ケインズ経済学・制度経済学などの異端の伝統に基づく、現代のStructuralistマクロ経済学のアプローチを学ぶ。現在のマクロ経済理論を主流となっている、超合理性を前提するパラダイムに代わるような、アプローチの可能性を理解する。
Students will study modern structuralist macroeconomic approaches drawn on recent developments in behavioural economics and older literature from heterodox traditions, including Keynesian, institutionalist economics. Students will understand the potential of these approaches, which present an empirically grounded alternative to the paradigm that currently dominates macroeconomic theory.
世界的に著名な、異端派のマクロ経済学者として知られるPeter Skott氏の"Structuralist and Behavioral Macroeconomics"を輪読し、行動経済学のエビデンスとケインズ派および制度派の伝統からの洞察を基に、現代のStructuralistアプローチのマクロ経済学を学ぶ。同時に、いわゆるLucas Critique以来、代表的経済主体の超合理性を前提とする、主流派マクロ経済学について批判的に検討する。現代のStructuralistアプローチは、市場間のダイナミックな相互作用がもたらす、内生的な景気循環や長期的な停滞を強調するが、それらの内的ロジックについて理解する。
Students will read "Structuralist and Behavioral Macroeconomics" by Peter Skott, a well-known heterodox macroeconomist. Students will discuss modern structuralist approaches and critiques of mainstream macroeconomics from a structuralist perspective using behavioural evidence and insights from Keynesian and institutionalist traditions. Modern structuralist approaches highlight how dynamic interactions across markets can generate instability, endogenous cycles and secular stagnation.
1 | Introduction: The State of Macroeconomics |
2 | The Lucas Critique and Representative Agents |
3 | Household Consumption and Saving |
4 | Saving in a Corporate Economy |
5 | Phillips Curves and the Natural Rate of Unemployment |
6 | Fairness, Money Illusion, and Path Dependency |
7 | Earnings Inequality, Power Bias, and Mismatch |
8 | Macroeconomic Adjustment and Keynes's Instability Argument |
9 | Growth and Cycles 1 |
10 | Growth and Cycles 2 |
11 | Endogenous Growth Cycles with or without Price Flexibility 1 |
12 | Endogenous Growth Cycles with or without Price Flexibility 2 |
13 | Secular Stagnation and Functional Finance 1 |
14 | Secular Stagnation and Functional Finance 2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
報告担当者を割り当て、テキストの輪読を進めていく。 |
報告担当者はもちろんのこと,参加者全員が事前にテキスト指定範囲を事前に熟読しておくこと(各回約2時間)。授業後にはディスカッションで取り上げられた参考文献等を熟読すること(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告担当(50%) ディスカッション(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Peter Skott | Structuralist and behavioral macroeconomics | Cambridge University Press | 2023 |