日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA208/KA208KA208 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アジアの経済史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5720 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
QA320アジア経済史特講2と合同授業 |
Students will read and understand basic Asia economic history literatures. They will then clarify their research subjects and issue awareness. Furthermore, students will discuss among themselves about their research reports to acquire theoretical thinking skill.
Students will read basic literatures and papers on modern Asia economic history. The following “Class Schedule” is planned for the literature and papers to be read in this class.
1 | イントロダクション 以下< >内は輪読文献 |
2 | Chinese Modern Cotton Mills(1) <横山英(1961)「中國民族資本工業資本と銭荘との關係について」『社会経済史学』27:3.> |
3 | Chinese Modern Cotton Mills(2) <中井英基(1980)「清末の綿紡績企業の経営と市場条件―中国民族紡における大生紗廠の位置―」『社会経済史学』45:5> |
4 | Chinese Modern Cotton Mills(3) <庄紅娟(2003)「中国の企業家活動における伝統と革新-一九三〇年代の民族紡績業の経験-」『経営史学』38:4> |
5 | Chinese Modern Cotton Mills(4) <久保亨(1991)「青島における中国紡-在華紡間の競争と協調」『社会経済史学』56:5> |
6 | Chinese Modern Cotton Mills(5) <王穎琳(2006)「申新紡織公司の「生産過程重視」戦略-1930年代の工場合理化を中心に-」『歴史と経済』48-2> |
7 | Family Business(1) <Kai Yiu Chan(2011)“Making Sense of the ‘Business Group’ in Modern China : The Rong Brothers' Businesses, 1901-37”, Australian Economic History Review, 51:3> |
8 | Family Business(2) <Ibid.> |
9 | Family Business(3) <Cheryl Susan McWatters, Qiu Chen, Shujun Ding, Wenxuan Hou & Zhenyu Wu (2016) “Family business development in mainland China from 1872 to 1949”, Business History, 58:3> |
10 | Family Business(4) <Ibid.> |
11 | Family Business(5) <Choi Chi-Cheung (1998) “Kinship and Business: Paternal and Maternal Kin in Chaozhou Chinese Family Firms”, Business History, 40:1> |
12 | Family Business(6) <Ibid.> |
13 | Finance(1) <Michael Ng(2023) “Borrowing without Banks: Deposit-Taking by Early Twentieth-Century Chinese Firms (1920s–1930s)”, Business History Review, 97:4.> |
14 | Finance(2) <Ibid.> |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題文献を精読し、論点をまとめる。
難解な論点については教員に質問し、理解するように努める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(50%) 研究報告(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業計画に変更がある場合は授業中にお知らせします。
アジア経済史の基礎的な文献を読んで理解し、自身の研究課題および問題意識を明確化していく。また、研究報告における受講者同士の議論を通じて、論理的思考を修得することを目標にする。
Students will read and understand basic Asia economic history literatures. They will then clarify their research subjects and issue awareness. Furthermore, students will discuss among themselves about their research reports to acquire theoretical thinking skill.
近代アジア経済史についての基本的な文献・論文を輪読する。輪読する文献・論文については、以下の「授業計画」を予定している。
Students will read basic literatures and papers on modern Asia economic history. The following “Class Schedule” is planned for the literature and papers to be read in this class.
1 | イントロダクション 以下< >内は輪読文献 |
2 | Chinese Modern Cotton Mills(1) <横山英(1961)「中國民族資本工業資本と銭荘との關係について」『社会経済史学』27:3.> |
3 | Chinese Modern Cotton Mills(2) <中井英基(1980)「清末の綿紡績企業の経営と市場条件―中国民族紡における大生紗廠の位置―」『社会経済史学』45:5> |
4 | Chinese Modern Cotton Mills(3) <庄紅娟(2003)「中国の企業家活動における伝統と革新-一九三〇年代の民族紡績業の経験-」『経営史学』38:4> |
5 | Chinese Modern Cotton Mills(4) <久保亨(1991)「青島における中国紡-在華紡間の競争と協調」『社会経済史学』56:5> |
6 | Chinese Modern Cotton Mills(5) <王穎琳(2006)「申新紡織公司の「生産過程重視」戦略-1930年代の工場合理化を中心に-」『歴史と経済』48-2> |
7 | Family Business(1) <Kai Yiu Chan(2011)“Making Sense of the ‘Business Group’ in Modern China : The Rong Brothers' Businesses, 1901-37”, Australian Economic History Review, 51:3> |
8 | Family Business(2) <Ibid.> |
9 | Family Business(3) <Cheryl Susan McWatters, Qiu Chen, Shujun Ding, Wenxuan Hou & Zhenyu Wu (2016) “Family business development in mainland China from 1872 to 1949”, Business History, 58:3> |
10 | Family Business(4) <Ibid.> |
11 | Family Business(5) <Choi Chi-Cheung (1998) “Kinship and Business: Paternal and Maternal Kin in Chaozhou Chinese Family Firms”, Business History, 40:1> |
12 | Family Business(6) <Ibid.> |
13 | Finance(1) <Michael Ng(2023) “Borrowing without Banks: Deposit-Taking by Early Twentieth-Century Chinese Firms (1920s–1930s)”, Business History Review, 97:4.> |
14 | Finance(2) <Ibid.> |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題文献を精読し、論点をまとめる。
難解な論点については教員に質問し、理解するように努める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(50%) 研究報告(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業計画に変更がある場合は授業中にお知らせします。