日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA213/KA213KA213 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中世~近代のヨーロッパ商人と経済発展 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5720 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
QA363ヨーロッパ経済史特殊講義1と合同授業 |
Students will acquire knowledge on Europe economic history and be able to analyze its economic structure. Based on that, students will understand problems found in economic history researches and their discussion frameworks.
How society and economy develop? In this seminar, we consider and analyze this subject from the historical approaches. A special focus is put on the role of merchants/entrepreneuers. They procure products people demand, connect and integrate all parts of the world, create innovation in various economic sectors.
We argue the role of merchants/entrepreneur of Europe from the Middle Ages to the 19th century. Main topics will be "merchants/entrepreneur".
Students must complete assignments given in the class (create simple note or summary on these subjects or free research presentation). Professor will give assignment in every class.
1 | イントロダクション |
2 | 中世ヨーロッパ商人/企業家の役割(1) |
3 | 中世ヨーロッパ商人/企業家の役割(2) |
4 | 中世ヨーロッパ商人/企業家の役割(3) |
5 | 近世ヨーロッパ商人/企業家の役割(1) |
6 | 近世ヨーロッパ商人/企業家の役割(2) |
7 | 近世ヨーロッパ商人/企業家の役割(3) |
8 | 近代ヨーロッパ商人/企業家の役割(1) |
9 | 近代ヨーロッパ商人/企業家の役割(1) |
10 | 近代ヨーロッパ商人/企業家の役割(2) |
11 | 近代ヨーロッパ商人/企業家の役割(3) |
12 | 受講者による自由発表と議論 |
13 | 受講者による自由発表と議論 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献(日本語・英語)を事前に指示あるいは配布します。それを授業前までに精読し,論点をまとめてくること。自由発表の準備を計画的に進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(事前準備・議論への参加)(80%) 発表(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに指定しません。文献は授業中に適宜指示します。文献は英語のものを含みます。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ここではとくに指定しません。文献は授業中に適宜指示します。文献は英語のものを含みます。 |
日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外は,特別な能力は求められません。ヨーロッパの歴史に関する予備知識がなくても,授業にしっかり取り組めば理解できる内容になっています。
ノートPCまたはタブレット端末
ヨーロッパ経済史に関する知識を獲得し,ヨーロッパ経済の構造について考察できるようになる。それに基づき,経済史研究における問題の所在や議論の枠組みを理解する。
Students will acquire knowledge on Europe economic history and be able to analyze its economic structure. Based on that, students will understand problems found in economic history researches and their discussion frameworks.
社会・経済は,どのようにして発展するのでしょうか。この授業では,そのことを歴史的に考察・分析します。とくに注目するのは,商人・企業家が果たした役割です。商人・企業家は,人びとが求めるモノを調達し,商業で世界各地を結びつけ,また,さまざまな部門でイノヴェーションを引き起こします。
中世から近代にかけてのヨーロッパの商人について,英語を含む専門文献の精読を基に解説と議論を行います。
受講者は授業で与えられた課題(テーマに関する簡単なメモないしレジュメの作成,受講者の研究に関する自由発表)をこなすことが求められます。毎回何らかの課題が与えられます。
How society and economy develop? In this seminar, we consider and analyze this subject from the historical approaches. A special focus is put on the role of merchants/entrepreneuers. They procure products people demand, connect and integrate all parts of the world, create innovation in various economic sectors.
We argue the role of merchants/entrepreneur of Europe from the Middle Ages to the 19th century. Main topics will be "merchants/entrepreneur".
Students must complete assignments given in the class (create simple note or summary on these subjects or free research presentation). Professor will give assignment in every class.
1 | イントロダクション |
2 | 中世ヨーロッパ商人/企業家の役割(1) |
3 | 中世ヨーロッパ商人/企業家の役割(2) |
4 | 中世ヨーロッパ商人/企業家の役割(3) |
5 | 近世ヨーロッパ商人/企業家の役割(1) |
6 | 近世ヨーロッパ商人/企業家の役割(2) |
7 | 近世ヨーロッパ商人/企業家の役割(3) |
8 | 近代ヨーロッパ商人/企業家の役割(1) |
9 | 近代ヨーロッパ商人/企業家の役割(1) |
10 | 近代ヨーロッパ商人/企業家の役割(2) |
11 | 近代ヨーロッパ商人/企業家の役割(3) |
12 | 受講者による自由発表と議論 |
13 | 受講者による自由発表と議論 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献(日本語・英語)を事前に指示あるいは配布します。それを授業前までに精読し,論点をまとめてくること。自由発表の準備を計画的に進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(事前準備・議論への参加)(80%) 発表(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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とくに指定しません。文献は授業中に適宜指示します。文献は英語のものを含みます。 |
その他 (Others) | |||||
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ここではとくに指定しません。文献は授業中に適宜指示します。文献は英語のものを含みます。 |
日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外は,特別な能力は求められません。ヨーロッパの歴史に関する予備知識がなくても,授業にしっかり取り組めば理解できる内容になっています。
ノートPCまたはタブレット端末