日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA223/KA223KA223 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5720 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to help students develop a perspective that places their own expertise in a broader historical context. To this end, students will acquire the skills to share their area of expertise with a broad audience.
After reviewing the students’ research topics, the course will cover a wide range of research papers including topics outside of the students’ field of research, in order to better understanding their own fields within larger contexts. By understanding neighboring regions and similar phenomena, students will develop the ability to employ a comparative perspective and place their own major within a broader context. The goal of the course is to provide students with an understanding of current research in a wide range historical, not limited to their own field of specialization.
1 | 研究・関心テーマについての簡単な紹介、調査分野についての振り分け、文献の選定 |
2 | 文献講読(関連事項の発表) |
3 | 文献講読(関連事項の発表) |
4 | 文献講読(関連事項の発表) |
5 | 文献講読(関連事項の発表) |
6 | 文献講読(関連事項の発表) |
7 | 文献講読(関連事項の発表) |
8 | 文献講読(関連事項の発表) |
9 | 文献講読(関連事項の発表) |
10 | 文献講読(関連事項の発表) |
11 | 文献講読(関連事項の発表) |
12 | 文献講読(関連事項の発表) |
13 | 文献講読(関連事項の発表) |
14 | プレゼン |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
各種研究会への参加を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) リアクションペーパー(30%) レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大阪大学歴史教育研究会 | 『市民のための世界史 改訂版』 | 大阪大学出版会 | 2024 | 9784872598001 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 桃木至朗 | 『市民のための歴史学』 | 大阪大学出版会 | 2022 | 9784872597561 |
その他 (Others) | |||||
『史学雑誌』各編 5 号(回顧と展望)、『岩波講座 世界歴史』を必要に応じて参照します。 |
初回授業時にA4 1枚程度のレジュメを準備し、自身の研究計画を報告できるようにしておくこと。
パソコンまたはタブレット等
自らの専門性に立脚しつつ、より広い歴史的文脈に自身の専門領域を置く視点を養う。そのために、専門性をより多くの人々と共有するための技能を習得する。
The purpose of this course is to help students develop a perspective that places their own expertise in a broader historical context. To this end, students will acquire the skills to share their area of expertise with a broad audience.
履修生の研究・関心テーマについて確認したのち、履修生の専門以外の分野も含めて、幅広く研究論文を輪講します。近接諸地域や類似現象について理解することで、比較の視点を養いつつ、自身の専門性をより広い文脈に位置づけることを目指します。専門分野に限らず、幅広く現在の歴史学ではどのような研究がなされているのかを理解すること・伝えることをゴールとします。
After reviewing the students’ research topics, the course will cover a wide range of research papers including topics outside of the students’ field of research, in order to better understanding their own fields within larger contexts. By understanding neighboring regions and similar phenomena, students will develop the ability to employ a comparative perspective and place their own major within a broader context. The goal of the course is to provide students with an understanding of current research in a wide range historical, not limited to their own field of specialization.
1 | 研究・関心テーマについての簡単な紹介、調査分野についての振り分け、文献の選定 |
2 | 文献講読(関連事項の発表) |
3 | 文献講読(関連事項の発表) |
4 | 文献講読(関連事項の発表) |
5 | 文献講読(関連事項の発表) |
6 | 文献講読(関連事項の発表) |
7 | 文献講読(関連事項の発表) |
8 | 文献講読(関連事項の発表) |
9 | 文献講読(関連事項の発表) |
10 | 文献講読(関連事項の発表) |
11 | 文献講読(関連事項の発表) |
12 | 文献講読(関連事項の発表) |
13 | 文献講読(関連事項の発表) |
14 | プレゼン |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
各種研究会への参加を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(50%) リアクションペーパー(30%) レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大阪大学歴史教育研究会 | 『市民のための世界史 改訂版』 | 大阪大学出版会 | 2024 | 9784872598001 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 桃木至朗 | 『市民のための歴史学』 | 大阪大学出版会 | 2022 | 9784872597561 |
その他 (Others) | |||||
『史学雑誌』各編 5 号(回顧と展望)、『岩波講座 世界歴史』を必要に応じて参照します。 |
初回授業時にA4 1枚程度のレジュメを準備し、自身の研究計画を報告できるようにしておくこと。
パソコンまたはタブレット等