日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA304/KA304KA304 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水G5/Wed.G5 Wed.G5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
QA366工業経済特殊講義2と合同授業 |
Students will study the theory, history, and actual conditions of industry in order to realize the Graduate School of Economics' curricular policy: "On the basis of general and specialized education, study the economy, economic policy, accounting, and management, and pursue their depths, while cultivating character and contributing to the advancement of culture on the basis of Christianity.
There is wealth of cumulative researches that analyze industries. Industry refers to broad concept placed amidst individual company and overall economy. Because of that, there have been many cumulative researches. In Industrial Economics 2, students will read through empirical studies focusing on design and brands.
Students will first read articles on design management and brand management published in Research Policy, Journal of Brand Management, and other journals. After that, we will read papers on specific industries published in Business History, etc. in order to understand the significance of the papers.
1 | イントロダクション:工業経済特論2の課題 |
2 | 輪読:デザインマネジメント(1) :Design, innovation, boundaries of the firm |
3 | 輪読:デザインマネジメント(2) :Design, innovation, boundaries of the firm |
4 | 輪読:ブランドマネジメント(1) :What is a luxury brand? |
5 | 輪読:ブランドマネジメント(2) :Luxury brand marketing |
6 | 輪読:産業研究(1) :European luxury big business |
7 | 輪読:産業研究(2) :European luxury big business |
8 | 輪読:産業研究(3) :Transformation of global luxury brands |
9 | 輪読:産業研究(4) :Transformation of global luxury brands |
10 | 輪読:産業研究(5) :Role of history in corporate brand strategy |
11 | 輪読:産業研究(6) :Role of history in corporate brand strategy |
12 | 輪読:産業研究(7) :Governance of Global Value Chains |
13 | 輪読:産業研究(8) :Governance of Global Value Chains |
14 | まとめ:産業の競争力とは |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義は,主に,英語論文の内容に関するディスカッションです。ディスカッションは日本語で行います。
十分な予習をしてから講義に臨んでください。
そのほか,授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
輪読の報告(40%) ディスカッションへの貢献(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回講義に文献リストを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜,講義中に提示します。 |
大学で学習する経営学の基礎的な知識を必要とします。
輪読の報告(個人発表)に必要な提出物のやりとりは,Canvas LMS を通じて行ないます。
経済学研究科の教育課程編成方針に掲げる「一般的ならびに専門的教養の上に,経済,経済政策,会計,経営を研究し,その深奥を究め,かつキリスト教に基づいて人格を陶冶し文化の進展に寄与する」を実現できるように,産業の理論・歴史・実態を学びます。
産業を分析対象とした研究は,重厚な蓄積を有しています。産業とは,個別企業と経済全体の中間に位置する広い概念であるため,積み重ねられた研究は多様です。工業経済特論2では,膨大であり多様な蓄積を有する産業研究のなかでも,デザインやブランドに着目した実証研究を輪読します。
工業経済特論2では,次の2点を目標とします。
1.工業経済に関する基礎的な知識を獲得する。
2.工業経済の研究方法に関する基礎的な知識を獲得する。
Students will study the theory, history, and actual conditions of industry in order to realize the Graduate School of Economics' curricular policy: "On the basis of general and specialized education, study the economy, economic policy, accounting, and management, and pursue their depths, while cultivating character and contributing to the advancement of culture on the basis of Christianity.
There is wealth of cumulative researches that analyze industries. Industry refers to broad concept placed amidst individual company and overall economy. Because of that, there have been many cumulative researches. In Industrial Economics 2, students will read through empirical studies focusing on design and brands.
輪読する論文の意義を理解するため,まず,Research Policy,Journal of Brand Managementなどに掲載されたデザインマネジメントやブランドマネジメントに関する論文を輪読します。その後,Business Historyなどに掲載された特定の産業を分析対象とした論文を輪読します。
Students will first read articles on design management and brand management published in Research Policy, Journal of Brand Management, and other journals. After that, we will read papers on specific industries published in Business History, etc. in order to understand the significance of the papers.
1 | イントロダクション:工業経済特論2の課題 |
2 | 輪読:デザインマネジメント(1) :Design, innovation, boundaries of the firm |
3 | 輪読:デザインマネジメント(2) :Design, innovation, boundaries of the firm |
4 | 輪読:ブランドマネジメント(1) :What is a luxury brand? |
5 | 輪読:ブランドマネジメント(2) :Luxury brand marketing |
6 | 輪読:産業研究(1) :European luxury big business |
7 | 輪読:産業研究(2) :European luxury big business |
8 | 輪読:産業研究(3) :Transformation of global luxury brands |
9 | 輪読:産業研究(4) :Transformation of global luxury brands |
10 | 輪読:産業研究(5) :Role of history in corporate brand strategy |
11 | 輪読:産業研究(6) :Role of history in corporate brand strategy |
12 | 輪読:産業研究(7) :Governance of Global Value Chains |
13 | 輪読:産業研究(8) :Governance of Global Value Chains |
14 | まとめ:産業の競争力とは |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義は,主に,英語論文の内容に関するディスカッションです。ディスカッションは日本語で行います。
十分な予習をしてから講義に臨んでください。
そのほか,授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
輪読の報告(40%) ディスカッションへの貢献(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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初回講義に文献リストを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
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適宜,講義中に提示します。 |
大学で学習する経営学の基礎的な知識を必要とします。
輪読の報告(個人発表)に必要な提出物のやりとりは,Canvas LMS を通じて行ないます。