日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Economics
Course Code KA304
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン実施回は科目担当者に確認をすること
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.G5
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Credits 2
Course Number ECX5420
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes QA366工業経済特殊講義2と合同授業

【Course Objectives】

Students will study the theory, history, and actual conditions of industry in order to realize the Graduate School of Economics' curricular policy: "On the basis of general and specialized education, study the economy, economic policy, accounting, and management, and pursue their depths, while cultivating character and contributing to the advancement of culture on the basis of Christianity.
There is wealth of cumulative researches that analyze industries. Industry refers to broad concept placed amidst individual company and overall economy. Because of that, there have been many cumulative researches. In Industrial Economics 2, students will read through empirical studies focusing on design and brands.

【Course Contents】

Students will first read articles on design management and brand management published in Research Policy, Journal of Brand Management, and other journals. After that, we will read papers on specific industries published in Business History, etc. in order to understand the significance of the papers.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:工業経済特論2の課題
2 輪読:デザインマネジメント(1)
:Design, innovation, boundaries of the firm
3 輪読:デザインマネジメント(2)
:Design, innovation, boundaries of the firm
4 輪読:ブランドマネジメント(1)
:What is a luxury brand?
5 輪読:ブランドマネジメント(2)
:Luxury brand marketing
6 輪読:産業研究(1)
:European luxury big business
7 輪読:産業研究(2)
:European luxury big business
8 輪読:産業研究(3)
:Transformation of global luxury brands
9 輪読:産業研究(4)
:Transformation of global luxury brands
10 輪読:産業研究(5)
:Role of history in corporate brand strategy
11 輪読:産業研究(6)
:Role of history in corporate brand strategy
12 輪読:産業研究(7)
:Governance of Global Value Chains
13 輪読:産業研究(8)
:Governance of Global Value Chains
14 まとめ:産業の競争力とは

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義は,主に,英語論文の内容に関するディスカッションです。ディスカッションは日本語で行います。
十分な予習をしてから講義に臨んでください。
そのほか,授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 輪読の報告(40%)
ディスカッションへの貢献(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回講義に文献リストを配布します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜,講義中に提示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

大学で学習する経営学の基礎的な知識を必要とします。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

輪読の報告(個人発表)に必要な提出物のやりとりは,Canvas LMS を通じて行ないます。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】