日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA316/KA316KA316 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル化と労使関係の変化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
QA334労働経済特殊講義2と合同授業 |
Students will deepen their understanding by discussing globalized labor-employment relationship framework.
As globalization of management is progressing, labor unions are called to fortify their international solidarity. Nevertheless, many Japanese labor unions are still active only in Japan. In this class, students will discuss countrywide labor-employment gap between globalization of corporations and stagnated globalization of labor unions. In addition, students will focus on Europe when analyzing social regulations on multi-national corporations and labor unions’ expanding network. Students will discuss about how the labor-employment relationship in response to globalization should be.
1 | オリエンテーション |
2 | 参加者による報告,議論(1) |
3 | 参加者による報告,議論(2) |
4 | 参加者による報告,議論(3) |
5 | 参加者による報告,議論(4) |
6 | 参加者による報告,議論(5) |
7 | 参加者による報告,議論(6) |
8 | 参加者による報告,議論(7) |
9 | 参加者による報告,議論(8) |
10 | 参加者による報告,議論(9) |
11 | 参加者による報告,議論(10) |
12 | 参加者による報告,議論(11) |
13 | 参加者による報告,議論(12) |
14 | 全体総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業のなかで適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告および発言を総合的に評価する(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは参加者と相談して決める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業のなかで適宜指示する。 |
グローバル化に対応した労使関係の枠組みについて議論し,理解を深める。
Students will deepen their understanding by discussing globalized labor-employment relationship framework.
経営のグローバル化が進展する一方で,労働組合による国際連帯の強化が叫ばれて久しいが,日本の多くの労働組合は,未だ一国的な活動にとどまっている。本講義では,企業のグローバル化と労働組合の一国的運動という労使間のズレが何をもたらすのか,議論する。そのうえで,欧州を中心に,多国籍企業に対する社会的規制や労働組合のネットワークの拡大のケースを考察し,グローバル化に対応した労使関係のあり方を検討したい。
As globalization of management is progressing, labor unions are called to fortify their international solidarity. Nevertheless, many Japanese labor unions are still active only in Japan. In this class, students will discuss countrywide labor-employment gap between globalization of corporations and stagnated globalization of labor unions. In addition, students will focus on Europe when analyzing social regulations on multi-national corporations and labor unions’ expanding network. Students will discuss about how the labor-employment relationship in response to globalization should be.
1 | オリエンテーション |
2 | 参加者による報告,議論(1) |
3 | 参加者による報告,議論(2) |
4 | 参加者による報告,議論(3) |
5 | 参加者による報告,議論(4) |
6 | 参加者による報告,議論(5) |
7 | 参加者による報告,議論(6) |
8 | 参加者による報告,議論(7) |
9 | 参加者による報告,議論(8) |
10 | 参加者による報告,議論(9) |
11 | 参加者による報告,議論(10) |
12 | 参加者による報告,議論(11) |
13 | 参加者による報告,議論(12) |
14 | 全体総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業のなかで適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
報告および発言を総合的に評価する(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは参加者と相談して決める。 |
その他 (Others) | |||||
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授業のなかで適宜指示する。 |