日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA318/KA318KA318 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
QA336中小企業特殊講義2と合同授業 |
Students will analyze Japanese SMEs and global economy organically. Students will acquire research skills to think about various modern issues in East Asia from multiple perspectives.
In this class, students will think about activities of SMEs, models, and structures in terms of East Asian economic and social structures. It is crucial for students to conduct self-directed analyses. Competition and cooperation, growth and development – These complicated mechanisms exist among economic giants such as China-Japan, South Korea-Taiwan, and among Southeast Asian countries. These mechanisms cover industry, corporation, technology, production, organization, and labor division. Students will discuss these from bird-eye view and multiple perspectives to explore various issues and potential in Japanese SMEs. In the class, students will report, read textbooks, and participate in discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 新興アジア経済論の視角 |
3 | 歴史の中のアジア・世界の中のアジア |
4 | アジア化するアジア |
5 | キャッチアップ型工業論再考 |
6 | 「鼎構造」論 |
7 | 中所得国の罠 |
8 | 社会大変動の時代 |
9 | 社会発展なき成長 |
10 | 経済と社会のバランス 日本の役割 |
11 | 東アジアと中小企業1 |
12 | 東アジアと中小企業2 |
13 | 東アジアと中小企業3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は,初回授業時(ガイダンス)にて,履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告とディスカッション(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 末廣 昭 | 『新興アジア経済論』 | 岩波書店 | 2014 | 9784000287425 0333 |
その他 (Others) | |||||
そのほか,必要に応じて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 遠藤 環他 | 『現代アジア経済論』 | 有斐閣 | 2018 | 9784641184428 |
アジア経済社会の変化を踏まえ、アジア大における中小企業に関する現状や課題を議論する能力を形成する。
授業に関する連絡は、立教Gメールを利用します。
日本の中小企業とグローバル経済を有機的に考察し,「東アジア」における現代的諸問題を切り口に複眼的な思考をもった研究推進能力の形成を目指す。
Students will analyze Japanese SMEs and global economy organically. Students will acquire research skills to think about various modern issues in East Asia from multiple perspectives.
本授業では,中小企業の事業活動範囲・ビジネスモデル・存立構造を東アジア大の経済社会構造の中でとらえ,主体的な姿勢で考察することが肝要である。経済大国の中国・日本,韓国・台湾,東南アジアの間には,産業,企業,技術,生産,組織,分業といった複雑な「競争と協調」,「成長・発展」のメカニズムが存在する。これらを俯瞰的かつ複眼的に検討し,日本中小企業の諸問題と可能性を考察する。授業は受講生によるテキストの輪読と報告,それに対するディスカッションによって進められる。
In this class, students will think about activities of SMEs, models, and structures in terms of East Asian economic and social structures. It is crucial for students to conduct self-directed analyses. Competition and cooperation, growth and development – These complicated mechanisms exist among economic giants such as China-Japan, South Korea-Taiwan, and among Southeast Asian countries. These mechanisms cover industry, corporation, technology, production, organization, and labor division. Students will discuss these from bird-eye view and multiple perspectives to explore various issues and potential in Japanese SMEs. In the class, students will report, read textbooks, and participate in discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 新興アジア経済論の視角 |
3 | 歴史の中のアジア・世界の中のアジア |
4 | アジア化するアジア |
5 | キャッチアップ型工業論再考 |
6 | 「鼎構造」論 |
7 | 中所得国の罠 |
8 | 社会大変動の時代 |
9 | 社会発展なき成長 |
10 | 経済と社会のバランス 日本の役割 |
11 | 東アジアと中小企業1 |
12 | 東アジアと中小企業2 |
13 | 東アジアと中小企業3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は,初回授業時(ガイダンス)にて,履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告とディスカッション(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 末廣 昭 | 『新興アジア経済論』 | 岩波書店 | 2014 | 9784000287425 0333 |
その他 (Others) | |||||
そのほか,必要に応じて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 遠藤 環他 | 『現代アジア経済論』 | 有斐閣 | 2018 | 9784641184428 |
アジア経済社会の変化を踏まえ、アジア大における中小企業に関する現状や課題を議論する能力を形成する。
授業に関する連絡は、立教Gメールを利用します。