日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Economics
Course Code KA325
Theme・Subtitle 日本と東アジアの経済成長史研究1
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ECX5720
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes QA341日本経済特殊講義1と合同授業

【Course Objectives】

Post-war East Asian economy has experienced long period of high or compressed growth parallel to the cold war. From perspective of economic history, Japan, Taiwan, South Korea, China and their surrounding 4 regions and countries have achieved great economic growth based on industrialization despite lag in their progress. In human history this phenomenon is only observed in Easy Asia. Amidst this, Japan has constructed high-growth mechanism through the so-called investment cycle model. Through these, Japan has recorded roughly 10% annual growth from 1955 to crude oil crisis 1973. Although Japan seems like different country if we look at foreign capital inflow and high dependency on trade, it is still the prototype for high growth. Through comparative perspective, professor will clarify how these high-growth mechanisms work in Japan and East Asia, and why they had inevitably end.

【Course Contents】

Students will read The Historical Origins of The High Economic Growth in East Asia by Kazuo Hori (2016, Kyoto University Press), The high-growth Economy in Japan by Takeda Haruhito (2011, Yuhikaku publishing), and related papers. Students will explore mechanisms of high economic growth based on these.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 『歴史としての高成長』
3 『歴史としての高成長』
4 『歴史としての高成長』
5 『歴史としての高成長』
6 『歴史としての高成長』
7 関連論文および資料分析
8 関連論文および資料分析
9 関連論文および資料分析
10 関連論文および資料分析
11 関連論文および資料分析
12 関連論文および資料分析
13 関連論文および資料分析
14 中間まとめ―「高度成長」の歴史的条件

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

参加者は交代でレポーターとなる。レポーターはもちろん、その他の参加者も熟読の上、必ず討論点を提出する。また、適宜討論内容を記録し、中間まとめレポートの材料とする。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
ディスカッション技術など(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 武田晴人・林采成 『歴史としての高成長:東アジアの経験』 京都大学出版会 2019 9784814002474
2 堀和生 『東アジア高度成長の歴史的展開』 京都大学出版会 2016 9784814000548

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】