日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA332/KA332KA332 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバリゼーションの全面展開と動揺 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 , 月6/Mon.6, Mon.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand globalization through political economics perspective.
After entering 21st century, emerging countries, particularly BRICS, have changed drastically global economic map, which had been dominated by 19th and 20th century imperialism countries and developed industrial countries. Particularly, the rise of China has challenged reigning country US more and more. In many developed nations, globaphobia is trying to outdo emerging globalism, evidenced by Brexit and Trump administration in US. This seems to be a sign of arriving era with higher uncertainty and instability.
In this class, students will examine development and transition of world economy from around WWII until today while focusing on the transition from international economic relationship to global economy and changes in its structure to understand current international economy. Students will also try to understand the international economy from political policy perspective by finding out the relationship between actual economic and the conceptual economic within the transition process. Furthermore, the class will look into specific political economic phenomena and policy development sequentially to discuss their political economic meanings, their impacts and significances in actual economy worldwide. Therefore, this class tilts towards “theories” that is to be used for interpretation based on the fact, instead of “knowledge” that focus on theories. In other words, the approaches focus on qualitative instead of quantitative analysis.
In this class, specific international economic phenomena and policy development will be picked up sequentially, while considering their mutual relationships and political economic meanings as well as their impacts and significances in actual economy worldwide. Students will be able to grasp current global economic states by integrating individual information available in large volume daily.
1 | ガイダンス |
2 | イントロダクション:グローバリゼーション、グローバリズム |
3 | ポスト冷戦時代の幕開け:Pax Americanaの再生とグローバリズムの始動1 |
4 | ポスト冷戦時代の幕開け:Pax Americanaの再生とグローバリズムの始動2 |
5 | バブル連鎖:サブプライムローンと世界同時不況1 |
6 | バブル連鎖:サブプライムローンと世界同時不況2 |
7 | グローバリゼーションと国民主権1 |
8 | グローバリゼーションと国民主権2 |
9 | 国際経済秩序を巡る米中対抗1 |
10 | 国際経済秩序を巡る米中対抗2 |
11 | 国際経済秩序を巡る米中対抗3 |
12 | 輪読 |
13 | 輪読 |
14 | 輪読 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考文献と講義ノートでの毎講義の復習。
オンディマンド動画による反転学習。
輪読の課題。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回のレポート(50%) 毎回の発表(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献について講義資料にて紹介する。 |
グローバリゼーションを政治経済学的に把握する.
Students will understand globalization through political economics perspective.
21世紀に入ってから、BRICSに象徴される新興国の台頭は,19世紀・20世紀の帝国主義列強諸国・先進工業国中心の世界経済地図を大きく書き換えつつある.とりわけ、中国の台頭は覇権国アメリカとの対抗関係を強めてもいる.また,イギリスのEU離脱やアメリカでの前トランプ政権成立に象徴されるように,先進国の多くで「グローバル化恐怖症」(globaphobia)がそれまでのグローバリズムの興隆を凌駕しようとしている.また、コロナ・パンデミックや米中対立によって、グローバリゼーションの不安定性が露呈しつつあり、不確定かつ不確実性の高まる時代を予兆させる.
本講義は今日の国際経済を理解するために,第二次世界大戦前後から今日に至る世界経済の展開と変遷を,インターナショナルな経済関係からグローバルな経済への移行とその構造変化に焦点を当てながら,政治経済学的に考察をおこなう.さらに,この変遷過程に,現実経済と経済思想との関係性を見出し,政策面からも国際経済を捉える.講義では,個々の具体的な政治経済事象や政策展開を時系列的に取り上げ,それらの政治経済的な意味とそれらが現実の世界経済にどのような影響をもたらし,またどのような意義をもったのかを論じたい.したがって,本講義は理論を中心とする「学」ではなく,事実を踏まえて解釈する「論」に重きをおく.つまり,定量的ではなく定性的分析が主たるアプローチである.
講義では,個々の具体的な国際経済事象や政策展開を時系列的に取り上げながら,それらの相互連関性,政治経済学的な意義,そしてそれらが現実の世界経済にどのような意味をもっていたのか,またどのような影響をもたらしたのかを考察する.日々流れる膨大な個別情報を統合して,今日の国際経済の状況を把握できるようにすることを目標とする.
After entering 21st century, emerging countries, particularly BRICS, have changed drastically global economic map, which had been dominated by 19th and 20th century imperialism countries and developed industrial countries. Particularly, the rise of China has challenged reigning country US more and more. In many developed nations, globaphobia is trying to outdo emerging globalism, evidenced by Brexit and Trump administration in US. This seems to be a sign of arriving era with higher uncertainty and instability.
In this class, students will examine development and transition of world economy from around WWII until today while focusing on the transition from international economic relationship to global economy and changes in its structure to understand current international economy. Students will also try to understand the international economy from political policy perspective by finding out the relationship between actual economic and the conceptual economic within the transition process. Furthermore, the class will look into specific political economic phenomena and policy development sequentially to discuss their political economic meanings, their impacts and significances in actual economy worldwide. Therefore, this class tilts towards “theories” that is to be used for interpretation based on the fact, instead of “knowledge” that focus on theories. In other words, the approaches focus on qualitative instead of quantitative analysis.
In this class, specific international economic phenomena and policy development will be picked up sequentially, while considering their mutual relationships and political economic meanings as well as their impacts and significances in actual economy worldwide. Students will be able to grasp current global economic states by integrating individual information available in large volume daily.
1 | ガイダンス |
2 | イントロダクション:グローバリゼーション、グローバリズム |
3 | ポスト冷戦時代の幕開け:Pax Americanaの再生とグローバリズムの始動1 |
4 | ポスト冷戦時代の幕開け:Pax Americanaの再生とグローバリズムの始動2 |
5 | バブル連鎖:サブプライムローンと世界同時不況1 |
6 | バブル連鎖:サブプライムローンと世界同時不況2 |
7 | グローバリゼーションと国民主権1 |
8 | グローバリゼーションと国民主権2 |
9 | 国際経済秩序を巡る米中対抗1 |
10 | 国際経済秩序を巡る米中対抗2 |
11 | 国際経済秩序を巡る米中対抗3 |
12 | 輪読 |
13 | 輪読 |
14 | 輪読 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考文献と講義ノートでの毎講義の復習。
オンディマンド動画による反転学習。
輪読の課題。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回のレポート(50%) 毎回の発表(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献について講義資料にて紹介する。 |