日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Economics
Course Code KA333
Theme・Subtitle コーポレート・ガバナンスを中心に,ビジネスエシックス(企業倫理),コンプライアンス,CSR(企業の社会的責任),ESG(環境・社会・ガバナンス),SDGs(持続可能な開発目標)を理解する
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン実施回は科目担当者に確認をすること
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ECX5820
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will study increasingly important issues in corporate management in recent years: (1) corporate governance, (2) business ethics, compliance, (3) corporate social responsibility (CSR), environment, society, and governance (ESG), and sustainable development goals (SDGs). Students will analyze and clarify these subjects from international corporate legal perspective. (This class will focus on (1). (2) and (3) will be lectured in Special Lecture on International Justice and Corporate Governance 2.)

【Course Contents】

In this class, professor will consider students’ interests and use distributed PowerPoint slides, documents, papers, and audio-visual materials. Students will participate actively in class through Q&A and mini report presentation. First, students will study corporate governance, including its discussion, development, international environmental change, management system revolution, obligation when constructing internal control system, and frequent unfavorable cases among global corporations. Next, students will understand corporate ethics and social responsibilities (CSR). They will understand importance of environment, society, and governance (ESG) and current state of sustainable development goals (SDGs). In recent years, society are judging corporations with harsher eyes. In addition to existing financial performance improvement, corporations must be honest in their actions and fulfill their social responsibilities. These are the key to business success. Students will analyze these through theories and case researches.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス/会社の仕組み,株式会社とは何か,講義の進め方,小レポート,質疑応答などについて.
2 1-1  コーポレートガバナンスの概要
3 1-2 コーポレート・ガバナンスと社外取締役①在任期間/受講生の小レポート報告・質疑応答
4 1-3 コーポレート・ガバナンスと社外取締役②報酬と兼任/受講生の小レポート報告・質疑応答
5 1-4 コーポレート・ガバナンスと社外取締役③取締役会への出席/受講生の小レポート報告・質疑応答
6 1-5 コーポレート・ガバナンスと相談役・顧問①その意義と実態/受講生の小レポート報告・質疑応答
7 1-6 コーポレート・ガバナンスと相談役・顧問②問題点/受講生の小レポート報告・質疑応答
8 1-7 コーポレート・ガバナンスと取締役①報酬/受講生の小レポート報告・質疑応答
9 1-8 コーポレート・ガバナンスと取締役②国際比較/受講生の小レポート報告・質疑応答
10 1-9 コーポレート・ガバナンスと中期経営計画/受講生の小レポート報告・質疑応答
11 1-10 コーポレート・ガバナンスと自己株式取得/受講生の小レポート報告・質疑応答
12 1-11 コーポレート・ガバナンスと政策保有株式/受講生の小レポート報告・質疑応答
13 1-12 コーポレート・ガバナンスとは何か-総括へ向けて-/受講生の小レポート報告・質疑応答
14 1-13 受講生のレポート報告・総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

必要に応じて,授業内で都度指示する(予習の必要はない)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
最終レポートの発表(20%)
授業内で指示した課題(小レポート)の提出状況(30%)
出席の状況・参画意欲等(20%)
備考 (Notes)
最終レポート、最終レポートの発表および主要課題へのレポート提出のほか,リアクションペーパー,意見交換,ディスカッションなどを総合的に勘案して評価する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
レジュメおよび資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義の中で,課題に合わせて適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

基本的なことから始めますが、興味、関心は必須です。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

パソコンは必要です。

【その他 / Others】

無し。

【注意事項 / Notice】