日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA339/KA339KA339 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
事業戦略概論と定性分析の技法 Business strategy overview and qualitative analysis techniques |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 , 土2/Sat.2, Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal is for students to understand the purpose and meaning of a company's business strategy, and to acquire the skills to accurately identify the issues faced by a company from a management perspective, through understanding and utilizing the analytical framework necessary for insight into the business environment that is the prerequisite for that.
In early lectures, students will understand frameworks used to determine business strategies in corporations. After that, with the understandings of analysis basics, students will learn about qualitative management analysis tool such as SWOT, 3C and 5Forces while studying about application examples. To finish, students will work on case studies using listed companies as materials to acquire the image for practical application.
1 | 戦略構築のアプローチと留意点について Approach and points to keep in mind when building a strategy |
2 | 思考のベースロジック:論理的思考(概論) Base logic of thinking: Logical thinking (overview) |
3 | 思考のベースロジック:論理的思考と仮説構築の技法 Base logic of thinking: Techniques for logical thinking and hypothesis construction |
4 | 思考のベースロジック:論理的思考と仮説構築の技法 Base logic of thinking: Techniques for logical thinking and hypothesis construction |
5 | 定性面からの経営分析の枠組みと技法(1) Framework and techniques for qualitative management analysis (1) |
6 | 定性面からの経営分析の枠組みと技法(1) Framework and techniques for qualitative management analysis (1) |
7 | 定性面からの経営分析の枠組みと技法(2) Framework and techniques for qualitative management analysis (2) |
8 | 定性面からの経営分析の枠組みと技法(2) Framework and techniques for qualitative management analysis (2) |
9 | ソリューション思考とビジネスモデル Solution thinking and business model |
10 | ソリューション思考とビジネスモデル Solution thinking and business model |
11 | 定性分析ケーススタディ Qualitative analysis case study |
12 | 定性分析ケーススタディ Qualitative analysis case study |
13 | ストーリー構築の技法 Story building techniques |
14 | 戦略立案プロセスにおける財務の活用場面 Scenes in which finance is used in the strategic planning process |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では学生の積極的な発言や質問を期待する。 グループワークに向けての事前準備や当日の積極的な参加など、ワークの質を高めるための学生一人一人の貢献を期待する。 Expect students to actively speak and ask questions in class. We expect each student to contribute to improving the quality of the work, including preparing in advance for group work and actively participating on the day. |
事業分析のフレームワークについて,参考文献に示した書籍等で確認しておくことが望ましい。/It is recommended to check the business analysis framework in the books listed in the references.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への出席およびクラス貢献度(発言、質問、事前準備、グループワーク参加など)(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の都度,資料を配布する。 Materials will be distributed at each lecture. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 堀公俊 | 『ビジネス・フレームワーク』[第2版] | 日経文庫 | 2022 | 4296114972 |
事業分析のフレームワークについて,参考文献に示した書籍等で確認しておくことが望ましい。/It is recommended to check the business analysis framework in the books listed in the references.
レポートはパワーポイントまたはワードを使用して作成するので、いずれかのアプリが利用可能なPCやタブレットなどの機器を準備願う。/The report will be created using PowerPoint or Word, so please prepare a device such as a PC or tablet that can use either of these apps.
各回のテキスト等は授業実施5日程度前にCanvas LMSにアップロードされるので、各自でダウンロードして授業当日に持参する(PCやタブレット、紙など形式は自由)。/The texts for each class will be uploaded to Canvas LMS about 5 days before the class starts, so each student should download them and bring them on the day of the class (you can use any format such as PC, tablet, paper, etc.).
学生が企業における事業戦略の目的や意味合いを理解し,その前提となる事業環境の洞察に必要な分析フレームワークの理解と活用を通じて,経営目線から企業の抱える課題を的確に抽出するスキル習得を目標とする。
The goal is for students to understand the purpose and meaning of a company's business strategy, and to acquire the skills to accurately identify the issues faced by a company from a management perspective, through understanding and utilizing the analytical framework necessary for insight into the business environment that is the prerequisite for that.
冒頭の講義で,企業における事業戦略策定の枠組みを理解する。その後は分析の基礎となる思考力についての理解を踏まえ,SWOTや3C,5Forcesなど定性面からの経営分析ツールを活用事例とともに学ぶ。仕上げとして,上場企業を題材としたケーススタディに取り組むことで,それらツールの実践的な活用イメージを習得する。
In early lectures, students will understand frameworks used to determine business strategies in corporations. After that, with the understandings of analysis basics, students will learn about qualitative management analysis tool such as SWOT, 3C and 5Forces while studying about application examples. To finish, students will work on case studies using listed companies as materials to acquire the image for practical application.
1 | 戦略構築のアプローチと留意点について Approach and points to keep in mind when building a strategy |
2 | 思考のベースロジック:論理的思考(概論) Base logic of thinking: Logical thinking (overview) |
3 | 思考のベースロジック:論理的思考と仮説構築の技法 Base logic of thinking: Techniques for logical thinking and hypothesis construction |
4 | 思考のベースロジック:論理的思考と仮説構築の技法 Base logic of thinking: Techniques for logical thinking and hypothesis construction |
5 | 定性面からの経営分析の枠組みと技法(1) Framework and techniques for qualitative management analysis (1) |
6 | 定性面からの経営分析の枠組みと技法(1) Framework and techniques for qualitative management analysis (1) |
7 | 定性面からの経営分析の枠組みと技法(2) Framework and techniques for qualitative management analysis (2) |
8 | 定性面からの経営分析の枠組みと技法(2) Framework and techniques for qualitative management analysis (2) |
9 | ソリューション思考とビジネスモデル Solution thinking and business model |
10 | ソリューション思考とビジネスモデル Solution thinking and business model |
11 | 定性分析ケーススタディ Qualitative analysis case study |
12 | 定性分析ケーススタディ Qualitative analysis case study |
13 | ストーリー構築の技法 Story building techniques |
14 | 戦略立案プロセスにおける財務の活用場面 Scenes in which finance is used in the strategic planning process |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では学生の積極的な発言や質問を期待する。 グループワークに向けての事前準備や当日の積極的な参加など、ワークの質を高めるための学生一人一人の貢献を期待する。 Expect students to actively speak and ask questions in class. We expect each student to contribute to improving the quality of the work, including preparing in advance for group work and actively participating on the day. |
事業分析のフレームワークについて,参考文献に示した書籍等で確認しておくことが望ましい。/It is recommended to check the business analysis framework in the books listed in the references.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への出席およびクラス貢献度(発言、質問、事前準備、グループワーク参加など)(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の都度,資料を配布する。 Materials will be distributed at each lecture. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 堀公俊 | 『ビジネス・フレームワーク』[第2版] | 日経文庫 | 2022 | 4296114972 |
事業分析のフレームワークについて,参考文献に示した書籍等で確認しておくことが望ましい。/It is recommended to check the business analysis framework in the books listed in the references.
レポートはパワーポイントまたはワードを使用して作成するので、いずれかのアプリが利用可能なPCやタブレットなどの機器を準備願う。/The report will be created using PowerPoint or Word, so please prepare a device such as a PC or tablet that can use either of these apps.
各回のテキスト等は授業実施5日程度前にCanvas LMSにアップロードされるので、各自でダウンロードして授業当日に持参する(PCやタブレット、紙など形式は自由)。/The texts for each class will be uploaded to Canvas LMS about 5 days before the class starts, so each student should download them and bring them on the day of the class (you can use any format such as PC, tablet, paper, etc.).