日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA340/KA340KA340 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
財務分析の技法と課題抽出アプローチ/Financial analysis techniques and problem extraction approaches |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 , 土2/Sat.2, Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal is for students to understand the knowledge necessary for financial analysis in relation to corporate activities and business strategies, and to acquire the skills to put this knowledge into practice so that they can assess corporate management issues from a financial perspective.
Students will learn techniques to analyze and evaluate corporate managements by approaching them through financial numbers. Students will understand implications of systems and major subjects such as profit-and-loss statements, balance sheets and statement of cash flows from perspective of managements and business activities. At the same time, students will work on the case study about listed companies for financial analyses. They will learn hands-on how to read financial indicators and their relationships with corporate activities.
1 | 損益計算書の体系と分析・評価の視点(1)/Income statement system and perspectives for analysis and evaluation (1) |
2 | 損益計算書の体系と分析・評価の視点(1)/Income statement system and perspectives for analysis and evaluation (1) |
3 | 損益計算書の体系と分析・評価の視点(2)/Income statement system and perspectives for analysis and evaluation (2) |
4 | 損益計算書の体系と分析・評価の視点(2)/Income statement system and perspectives for analysis and evaluation (2) |
5 | 貸借対照表(バランスシート)の体系と分析・評価の視点/Balance sheet system and perspectives for analysis and evaluation |
6 | 貸借対照表(バランスシート)の体系と分析・評価の視点/Balance sheet system and perspectives for analysis and evaluation |
7 | キャッシュフローのロジック/cash flow logic |
8 | ビジネスモデルと財務構造/Business model and financial structure |
9 | 企業価値、株主価値創造の枠組み/Framework for creating corporate value and shareholder value |
10 | 企業価値、株主価値創造の枠組み/Framework for creating corporate value and shareholder value |
11 | 財務分析ケーススタディ/financial analysis case study |
12 | 財務分析ケーススタディ/financial analysis case study |
13 | 振り返りとまとめ/Review and summary |
14 | 振り返りとまとめ/Review and summary |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では学生の積極的な発言や質問を期待する。 グループワークに向けての事前準備や当日の積極的な参加など、ワークの質を高めるための学生一人一人の貢献を期待する。/Expect students to actively speak and ask questions in class. We expect each student to contribute to improving the quality of the work, including preparing in advance for group work and actively participating on the day. |
会計およびファイナンス分野の知識について,参考文献に示した書籍等で確認しておくことが望ましい。/It is recommended that you check your knowledge in the field of accounting and finance with the books listed in the references.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への出席およびクラス貢献度(発言、質問、事前準備、グループワーク参加など)(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の都度,資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 玉木昭宏 | 『計数感覚スキル入門』 | 中央経済グループパブリッシング | 2022 | 4502443018 |
会計およびファイナンス分野の知識について,参考文献に示した書籍等で確認しておくことが望ましい。/It is recommended that you check your knowledge in the field of accounting and finance with the books listed in the references.
授業では簡単な計算を伴う演習などを実施するので、電卓(スマートフォンのアプリでも可)、PC、タブレットなど計算機能のある機器の持参を願う。/In class, we will be conducting exercises that involve simple calculations, so we ask that you bring a device with calculation capabilities, such as a calculator (smartphone app is also acceptable), PC, or tablet.
各回のテキスト等は授業実施5日程度前にCanvas LMSにアップロードされるので、各自でダウンロードして授業当日に持参する(PCやタブレット、紙など形式は自由)。/The texts for each class will be uploaded to Canvas LMS about 5 days before the class starts, so each student should download them and bring them on the day of the class (you can use any format you like, such as PC, tablet, or paper).
学生が企業の経営課題を財務面からも見極めることができるよう,財務分析に必要な知識を企業活動や事業戦略と関連付けて理解し、それを分析に実践できるスキル習得を目標とする。
The goal is for students to understand the knowledge necessary for financial analysis in relation to corporate activities and business strategies, and to acquire the skills to put this knowledge into practice so that they can assess corporate management issues from a financial perspective.
財務数字を入口に,企業経営の状況を分析・評価する技法を学ぶ。損益計算書,貸借対照表、キャッシュフロー計算書各々の体系と主要項目について,経営や事業活動の側から見た意味合いを理解するとともに,上場企業を題材とした財務分析ケースに取り組むことで,財務指標の読み解き方や企業活動との関連を肌感覚として養う。
Students will learn techniques to analyze and evaluate corporate managements by approaching them through financial numbers. Students will understand implications of systems and major subjects such as profit-and-loss statements, balance sheets and statement of cash flows from perspective of managements and business activities. At the same time, students will work on the case study about listed companies for financial analyses. They will learn hands-on how to read financial indicators and their relationships with corporate activities.
1 | 損益計算書の体系と分析・評価の視点(1)/Income statement system and perspectives for analysis and evaluation (1) |
2 | 損益計算書の体系と分析・評価の視点(1)/Income statement system and perspectives for analysis and evaluation (1) |
3 | 損益計算書の体系と分析・評価の視点(2)/Income statement system and perspectives for analysis and evaluation (2) |
4 | 損益計算書の体系と分析・評価の視点(2)/Income statement system and perspectives for analysis and evaluation (2) |
5 | 貸借対照表(バランスシート)の体系と分析・評価の視点/Balance sheet system and perspectives for analysis and evaluation |
6 | 貸借対照表(バランスシート)の体系と分析・評価の視点/Balance sheet system and perspectives for analysis and evaluation |
7 | キャッシュフローのロジック/cash flow logic |
8 | ビジネスモデルと財務構造/Business model and financial structure |
9 | 企業価値、株主価値創造の枠組み/Framework for creating corporate value and shareholder value |
10 | 企業価値、株主価値創造の枠組み/Framework for creating corporate value and shareholder value |
11 | 財務分析ケーススタディ/financial analysis case study |
12 | 財務分析ケーススタディ/financial analysis case study |
13 | 振り返りとまとめ/Review and summary |
14 | 振り返りとまとめ/Review and summary |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では学生の積極的な発言や質問を期待する。 グループワークに向けての事前準備や当日の積極的な参加など、ワークの質を高めるための学生一人一人の貢献を期待する。/Expect students to actively speak and ask questions in class. We expect each student to contribute to improving the quality of the work, including preparing in advance for group work and actively participating on the day. |
会計およびファイナンス分野の知識について,参考文献に示した書籍等で確認しておくことが望ましい。/It is recommended that you check your knowledge in the field of accounting and finance with the books listed in the references.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への出席およびクラス貢献度(発言、質問、事前準備、グループワーク参加など)(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の都度,資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 玉木昭宏 | 『計数感覚スキル入門』 | 中央経済グループパブリッシング | 2022 | 4502443018 |
会計およびファイナンス分野の知識について,参考文献に示した書籍等で確認しておくことが望ましい。/It is recommended that you check your knowledge in the field of accounting and finance with the books listed in the references.
授業では簡単な計算を伴う演習などを実施するので、電卓(スマートフォンのアプリでも可)、PC、タブレットなど計算機能のある機器の持参を願う。/In class, we will be conducting exercises that involve simple calculations, so we ask that you bring a device with calculation capabilities, such as a calculator (smartphone app is also acceptable), PC, or tablet.
各回のテキスト等は授業実施5日程度前にCanvas LMSにアップロードされるので、各自でダウンロードして授業当日に持参する(PCやタブレット、紙など形式は自由)。/The texts for each class will be uploaded to Canvas LMS about 5 days before the class starts, so each student should download them and bring them on the day of the class (you can use any format you like, such as PC, tablet, or paper).