日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学研究科/Graduate School of EconomicsGraduate School of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KA450/KA450KA450 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回は科目担当者に確認をすること |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月6/Mon.6 Mon.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX5020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
QA357リサーチ手法特殊講義と合同授業 |
(1) Students will acquire the basic knowledge about various survey/research methods used in the field of social science to evaluate and examine critically the best method for their own research. (2) Through the assignments (Students will read literatures and create summaries, in addition to conducting basic researches on unclear points or questions found in these literatures). Through these assignments, they will be able to correctly summarize main points in these writings. (3) They will discuss with others in the class to acquire theoretical thinking and conversational skills.
Each week, instructor will assign reading materials. In this class, students will take turns to read these materials, make presentations based on them, and participate in discussions. Students must acquire basic research methods to summarize assigned literatures and research unclear points or questions. Students are requested to research and summarize these in self-directed manner before attending each class.
1 | 導入(コース概要・自己紹介) |
2 | 社会科学の歴史的展開 |
3 | 社会科学分野の調査・研究手法I |
4 | 社会科学分野の調査・研究手法II |
5 | 社会科学分野の調査・研究手法III |
6 | 論文計画に関する発表と議論I |
7 | 論文計画に関する発表と議論II |
8 | 論文計画に関する発表と議論III |
9 | 論文計画に関する発表と議論IV |
10 | 論文計画に関する発表と議論V |
11 | 論文計画に関する発表と議論VI |
12 | 論文計画に関する発表と議論VII |
13 | 論文計画に関する発表と議論VIII |
14 | 論文計画に関する発表と議論IX |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講を希望する学生はあらかじめ自身が関心を持っている研究分野、テーマについて授業内で説明できるように考えておくこと。また基本的に毎週、課題の提出が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・議論への参加(40%) 課題の提出(30%) プレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
学生同士の議論を重視する授業であるため、出席は大前提となる(20分以上の遅刻は出席点が半減する)。また、授業を欠席した学生も課題の提出は必須である。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定の教科書はないが、適宜授業内で課題の読み物について指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業内で指示する。 |
履修前に特定の研究領域に関する知識は必要ないが、学生には毎週1本以上の社会科学系研究論文を読む能力が求められる。
課題を提出する場合、基本的にワード文書での提出を想定している。また授業内での報告にはパワーポイントプレゼンテーションを使用することを前提としている。
①社会科学分野におけるさまざまな調査・研究の方法について基礎的な知識を身につけ、自身の行う研究にはどのような方法がもっとも適しているかを批判的に評価検討できるようにする。②課題(文献を読み、その要約を作成する。また文献の中の不明な点・疑問点について簡単なリサーチを行う)を通じて、文章のメインポイントを把握し、端的に要約する力をつける、③授業内での他の参加者との議論を通じ、論理的に考え、話すマナーを身につける。
(1) Students will acquire the basic knowledge about various survey/research methods used in the field of social science to evaluate and examine critically the best method for their own research. (2) Through the assignments (Students will read literatures and create summaries, in addition to conducting basic researches on unclear points or questions found in these literatures). Through these assignments, they will be able to correctly summarize main points in these writings. (3) They will discuss with others in the class to acquire theoretical thinking and conversational skills.
毎週、課題の読み物が指示される。授業はこの読み物について、学生によるプレゼンテーションと議論を交えて輪読形式で進めていく。基本的なリサーチ手法を学びながら、学生は課題の文献について要約を作成、疑問点・不明な点について自分なりに調べた事柄をまとめたうえで授業に出席することが求められる。
Each week, instructor will assign reading materials. In this class, students will take turns to read these materials, make presentations based on them, and participate in discussions. Students must acquire basic research methods to summarize assigned literatures and research unclear points or questions. Students are requested to research and summarize these in self-directed manner before attending each class.
1 | 導入(コース概要・自己紹介) |
2 | 社会科学の歴史的展開 |
3 | 社会科学分野の調査・研究手法I |
4 | 社会科学分野の調査・研究手法II |
5 | 社会科学分野の調査・研究手法III |
6 | 論文計画に関する発表と議論I |
7 | 論文計画に関する発表と議論II |
8 | 論文計画に関する発表と議論III |
9 | 論文計画に関する発表と議論IV |
10 | 論文計画に関する発表と議論V |
11 | 論文計画に関する発表と議論VI |
12 | 論文計画に関する発表と議論VII |
13 | 論文計画に関する発表と議論VIII |
14 | 論文計画に関する発表と議論IX |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講を希望する学生はあらかじめ自身が関心を持っている研究分野、テーマについて授業内で説明できるように考えておくこと。また基本的に毎週、課題の提出が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・議論への参加(40%) 課題の提出(30%) プレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
学生同士の議論を重視する授業であるため、出席は大前提となる(20分以上の遅刻は出席点が半減する)。また、授業を欠席した学生も課題の提出は必須である。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定の教科書はないが、適宜授業内で課題の読み物について指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業内で指示する。 |
履修前に特定の研究領域に関する知識は必要ないが、学生には毎週1本以上の社会科学系研究論文を読む能力が求められる。
課題を提出する場合、基本的にワード文書での提出を想定している。また授業内での報告にはパワーポイントプレゼンテーションを使用することを前提としている。