日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KM801/KM801KM801 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金G5/Fri.G5 Fri.G5 , 金G6/Fri.G6, Fri.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU5000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students to take immediately after enrollment, aiming to provide them with a solid foundation of knowledge and practical skills in business administration. Given that students are expected to come from diverse backgrounds, this course does not require any specific knowledge of business administration and economics. With this in mind, the course offers theory-focused lectures on the main areas of business administration, including corporate and business strategy, decision-making, organization and management, innovation and accounting. Simultaneously, group work will be performed in parallel. In this group work, each team will select a target company, and conduct a series of analyses on its internal and external environments, business strategy, and operations through the application of popular analytical frameworks relevant to each theme.
This lecture is held in two consecutive sessions every week. Each session begins with a lecture on the designated topic, followed by group work in the second half primarily involving case analysis. To assess the level of learning achievement, a final examination will be held. In addition, guest lecturers with extensive experience will be invited to enrich this course.
1 | 社会科学と経営学(講義) |
2 | チームでのリサーチワーク1 |
3 | 全社戦略(講義) |
4 | チームでのリサーチワーク2 |
5 | 経営戦略策定とケーススタディ(ゲスト講義) |
6 | チームでのリサーチワーク3 |
7 | 事業戦略(講義) |
8 | チームでのリサーチワーク4 |
9 | 組織と人材(講義) |
10 | チームでのリサーチワーク5 |
11 | 経営戦略策定とケーススタディ(ゲスト講義) |
12 | チームでのリサーチワーク6 |
13 | リサーチワークの成果共有 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回指示されたワークを行い、グループワークで議論していただくことになる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 個人ワーク(20%) グループワーク(20%) 授業への参加状況(20%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井口嘉則 | 『マンガでやさしくわかる中期経営計画の立て方・使い方』 | 日本能率協会マネジメントセンター | 2019 | 9784820727170 |
その他 (Others) | |||||
グループワークでは、この文献に掲載されている分析フレームワーク(一部)を使う。必要に応じて購入のこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、講義の中で適宜紹介する。 |
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。
本コースの学生が入学後すぐに履修する科目で、経営学の基礎知識の修得と、実践的なスキル向上を目指す。受講生は多様なバックグラウンドをもつと想定されるため、経営学や経済学を系統的に学んできたことを前提とせず、経営学の主要分野(全社戦略、事業戦略、意思決定、組織とマネジメント、イノベーション、財務など) を広く網羅的に扱うことにする。同時に、グループワークを並行して進める。そこでは、各グループで対象企業を1つ定め、基本的なフレームワークを活用し、様々な視点で分析を行っていく。
This course is designed for students to take immediately after enrollment, aiming to provide them with a solid foundation of knowledge and practical skills in business administration. Given that students are expected to come from diverse backgrounds, this course does not require any specific knowledge of business administration and economics. With this in mind, the course offers theory-focused lectures on the main areas of business administration, including corporate and business strategy, decision-making, organization and management, innovation and accounting. Simultaneously, group work will be performed in parallel. In this group work, each team will select a target company, and conduct a series of analyses on its internal and external environments, business strategy, and operations through the application of popular analytical frameworks relevant to each theme.
この講義は、2コマ連続で授業を行う。毎回、前半は各回のテーマに応じた講義を行い、後半はグループワークを中心に、ケースの分析を行う形で授業を展開していく。また、学修の達成度をはかるため最終試験を行う。なお、テーマに応じたゲスト講師を2回招く予定である(ゲスト講義の日程については、変更されることがある)。
This lecture is held in two consecutive sessions every week. Each session begins with a lecture on the designated topic, followed by group work in the second half primarily involving case analysis. To assess the level of learning achievement, a final examination will be held. In addition, guest lecturers with extensive experience will be invited to enrich this course.
1 | 社会科学と経営学(講義) |
2 | チームでのリサーチワーク1 |
3 | 全社戦略(講義) |
4 | チームでのリサーチワーク2 |
5 | 経営戦略策定とケーススタディ(ゲスト講義) |
6 | チームでのリサーチワーク3 |
7 | 事業戦略(講義) |
8 | チームでのリサーチワーク4 |
9 | 組織と人材(講義) |
10 | チームでのリサーチワーク5 |
11 | 経営戦略策定とケーススタディ(ゲスト講義) |
12 | チームでのリサーチワーク6 |
13 | リサーチワークの成果共有 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回指示されたワークを行い、グループワークで議論していただくことになる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 個人ワーク(20%) グループワーク(20%) 授業への参加状況(20%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井口嘉則 | 『マンガでやさしくわかる中期経営計画の立て方・使い方』 | 日本能率協会マネジメントセンター | 2019 | 9784820727170 |
その他 (Others) | |||||
グループワークでは、この文献に掲載されている分析フレームワーク(一部)を使う。必要に応じて購入のこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、講義の中で適宜紹介する。 |
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。