日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business
Course Code KM802
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Fri.G5 , Fri.G6
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Credits 2
Course Number MBU5000
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this course is to develop students' ability to comprehensively understand and analyze real-world business strategies using theories and concepts related to business strategy.

【Course Contents】

A profound understanding of strategic management is essential for effective organizational and talent development. This course aims to provide students with a deep comprehension of the fundamental theories and concepts of strategic management while developing practical analytical skills through case study discussions. This approach will enable students to cultivate the ability to perceive strategic management from a holistic perspective.

1) Foundational Theories and Concepts of Strategic Management: Deepen a comprehensive understanding of the theoretical frameworks and basic concepts related to strategic management.
2) Practical Analysis through Case Studies: Learn strategic problem-solving and decision-making processes using real-world business cases.
3)Business and sosiety: Examine the importance of sustainability, ESG, and CSR in modern management.

This course focuses on merging theory and practice, aiming to provide students with both a deep understanding of strategic management and practical analytical skills.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 コーポレートガバナンスと戦略
3 戦略的経営とは何か
4 戦略の本質
5 競争環境分析、外部環境分析とその変化
6 内部環境分析と競争力
7 戦略形成の視点
8 全社戦略、事業戦略、機能戦略
9 経営戦略から実践へ
10 ケーススタディ
11 戦略の実行:組織、評価とフィードバック
12 戦略実行力と業績
13 戦略の監査・評価
14 再び戦略的経営を考える

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

【予習】
教科書の該当箇所及びケーススタディを読み、考えをまとめておく。ケーススタディは、授業内で指示する。

【復習】
関心のある企業を題材として、授業で学んだ理論・フレームワーク・概念を適用し分析する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 中間レポート(40%)
期末レポート(40%)
授業内発言(20%)
備考 (Notes)
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Charles Bamford, Alan Hoffman, Thomas Wheelen, J. Hunger Strategic Management and Business Policy: Globalization, Innovation and Sustainability, 16th edition  英語版 Pearson Education Limited 2023
2 ハーバード・ビジネス・レビュー 『戦略の教科書』 ダイヤモンド社 2019 9784478107461
3 経営戦略研究会 『経営戦略の基本』 日本実業出版社 2008 9784534044679

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PC

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。