日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KM807/KM807KM807 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
リーダーシップ教育、リーダーシップ開発 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面回:5/31 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU5000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objectives of this course are as follows:
1. To deepen understanding of the fundamental concepts of leadership education and leadership development.
2. To enhance understanding of the context, purpose, and basic design of leadership education and leadership development, enabling participants to propose leadership education and development practices tailored to specific contexts.
3. To deepen understanding of the design, practice, and organizational development necessary to enhance the effectiveness of leadership education and leadership development, enabling participants to implement such practices effectively.
This course approaches leadership education and leadership development from various perspectives, including leadership phenomena, multiple levels of individuals and groups, program contexts and objectives, and organizational development for practical implementation, aiming to deepen participants' understanding.
The course begins by providing an image of practical examples of leadership education, followed by an exploration of fundamental concepts.
Toward the end of the course, participants will present practical proposals for leadership education and leadership development tailored to the people and organizations they are involved with. This will serve to connect the knowledge gained in this course to practical applications in leadership education and development.
1 | イントロダクション |
2 | リーダーシップ教育の概要 |
3 | リーダーシップとは何か |
4 | 個人のリーダー開発 |
5 | 集団のリーダーシップ開発 |
6 | リーダーシップ教育とリーダー/シップ開発の文脈・目的・基本設計 |
7 | 活用できるリソースを知る |
8 | 経験を通じたリーダーシップの学習(1) |
9 | 経験を通じたリーダーシップの学習(2) |
10 | リーダーシップ教育とリーダー/シップ開発のための組織づくり |
11 | リーダーシップ教育とリーダー/シップ開発の課題と未来 |
12 | プレゼンテーション |
13 | プレゼンテーション |
14 | 授業全体の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各授業ごとに、授業内容に関連した課題がだされる。詳細は講義内で別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席状況・授業への貢献(30%) 提出課題の内容(50%) 最終レポートの内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中原淳、舘野泰一、高橋俊之 | 『リーダーシップ教育のフロンティア【研究編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830224 |
2 | 中原淳、舘野泰一、高橋俊之 | 『リーダーシップ教育のフロンティア【実践編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830232 |
3 | 中原淳 | 経営学習論 増補新装版 | 東京大学出版会 | 2021 | 4130402951 |
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。
本授業の目的は、以下の3点である。
1.リーダーシップ教育およびリーダーシップ開発の基礎的な概念について理解を深めること
2.リーダーシップ教育およびリーダーシップ開発それぞれのもつ文脈・目的・基本設計について理解を深め、文脈をふまえたリーダーシップ教育やリーダーシップ開発の実践が提案できるようになること
3.リーダーシップ教育およびリーダーシップ開発の効果を高める設計、実践、組織づくりについて理解を深め、リーダーシップ教育やリーダーシップ開発の実践ができるようになること
The objectives of this course are as follows:
1. To deepen understanding of the fundamental concepts of leadership education and leadership development.
2. To enhance understanding of the context, purpose, and basic design of leadership education and leadership development, enabling participants to propose leadership education and development practices tailored to specific contexts.
3. To deepen understanding of the design, practice, and organizational development necessary to enhance the effectiveness of leadership education and leadership development, enabling participants to implement such practices effectively.
本授業では、リーダーシップ教育およびリーダーシップ開発を、リーダーシップ現象、個人と集団の複数のレベル、プログラムの文脈・目的、実践のための組織づくりという様々な観点から捉え、その理解を深めていく。
授業では、まずリーダーシップ教育の実践例のイメージを持ち、その上で基本的な概念についての理解を進める。
授業の終盤では受講者が関わる人・組織に対するリーダーシップ教育およびリーダー開発の実践案をプレゼンテーションしてもらい、本授業で学んだ内容をリーダーシップ教育やリーダーシップ開発の実践につなげる。
This course approaches leadership education and leadership development from various perspectives, including leadership phenomena, multiple levels of individuals and groups, program contexts and objectives, and organizational development for practical implementation, aiming to deepen participants' understanding.
The course begins by providing an image of practical examples of leadership education, followed by an exploration of fundamental concepts.
Toward the end of the course, participants will present practical proposals for leadership education and leadership development tailored to the people and organizations they are involved with. This will serve to connect the knowledge gained in this course to practical applications in leadership education and development.
1 | イントロダクション |
2 | リーダーシップ教育の概要 |
3 | リーダーシップとは何か |
4 | 個人のリーダー開発 |
5 | 集団のリーダーシップ開発 |
6 | リーダーシップ教育とリーダー/シップ開発の文脈・目的・基本設計 |
7 | 活用できるリソースを知る |
8 | 経験を通じたリーダーシップの学習(1) |
9 | 経験を通じたリーダーシップの学習(2) |
10 | リーダーシップ教育とリーダー/シップ開発のための組織づくり |
11 | リーダーシップ教育とリーダー/シップ開発の課題と未来 |
12 | プレゼンテーション |
13 | プレゼンテーション |
14 | 授業全体の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各授業ごとに、授業内容に関連した課題がだされる。詳細は講義内で別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席状況・授業への貢献(30%) 提出課題の内容(50%) 最終レポートの内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中原淳、舘野泰一、高橋俊之 | 『リーダーシップ教育のフロンティア【研究編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830224 |
2 | 中原淳、舘野泰一、高橋俊之 | 『リーダーシップ教育のフロンティア【実践編】: 高校生・大学生・社会人を成長させる「全員発揮のリーダーシップ』 | 北大路書房 | 2018 | 4762830232 |
3 | 中原淳 | 経営学習論 増補新装版 | 東京大学出版会 | 2021 | 4130402951 |
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。