日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KM810/KM810KM810 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン |
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The Leadership Final Project (LFP) is a project exploration that each graduate student undertakes as the culmination of his or her graduate studies. This course aims for students to achieve the following through the execution of this project,
1. students acquire practical skills and problem-solving abilities through the implementation of human resource development, organizational development, and leadership development in actual workplaces.
2. students integrate the knowledge of business administration, methods of human resource development, organizational development, and leadership development, and various professional concepts learned in the curriculum to date.
3. students deepen their reflections on their careers after completing the leadership development course.
Students identify a client organization, conduct human resource development, organizational development, and leadership development for that organization, and summarize the results.
In LFP1, students perform the following tasks of the project,
1. students identify an organization to conduct human resource development, organizational development, and leadership development.
2. students identify academic frameworks for implementing human resource development, organizational development, and leadership development through a review of previous research.
3. students determine the general framework for a specific implementation plan for human resource development, organizational development, and leadership development.
4. students establish valid and reliable methods for measuring the effectiveness of human resource development, organizational development, and leadership development.
1 | LFP1キックオフ1 |
2 | LFP1キックオフ2 |
3 | 途中経過報告とフィードバック1 |
4 | 途中経過報告とフィードバック2 |
5 | 途中経過報告とフィードバック3 |
6 | 途中経過報告とフィードバック4 |
7 | LFP1中間発表1 |
8 | LFP1中間発表2 |
9 | 途中経過報告とフィードバック5 |
10 | 途中経過報告とフィードバック6 |
11 | 途中経過報告とフィードバック7 |
12 | 途中経過報告とフィードバック8 |
13 | LFP1最終発表1 |
14 | LFP1最終発表2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内の時間は、主としてプロジェクトの途中経過の報告と当該報告に対するフィードバックおよび研究相談に用いられる。このため、プロジェクトの実質的な活動は、原則として授業時間外に行うことになる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
途中経過報告(30%) 中間発表(30%) 最終発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各受講生のプロジェクト・テーマに応じて適宜指示する。 |
・13回~14回:対面 左記以外:オンライン
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。
リーダーシップ・ファイナル・プロジェクト(LFP)は、大学院生ひとりひとりが、大学院での学修の集大成として取り組むプロジェクト探求である。当該プロジェクトの遂行を通じて以下を達成することを目標とする。
1.実際の現場で人材開発・組織開発・リーダーシップ開発を実行することを通じて、実践力・課題解決力を獲得する。
2.これまでのカリキュラムで学んだ経営学の知識、人材開発・組織開発・リーダーシップ開発の手法、各種専門的概念を統合する。
3.リーダーシップ開発コース修了後のキャリアについて学生が省察を深める。
The Leadership Final Project (LFP) is a project exploration that each graduate student undertakes as the culmination of his or her graduate studies. This course aims for students to achieve the following through the execution of this project,
1. students acquire practical skills and problem-solving abilities through the implementation of human resource development, organizational development, and leadership development in actual workplaces.
2. students integrate the knowledge of business administration, methods of human resource development, organizational development, and leadership development, and various professional concepts learned in the curriculum to date.
3. students deepen their reflections on their careers after completing the leadership development course.
ひとりひとりの学生がクライアント組織を探し、そこに対して人材開発・組織開発・リーダーシップ開発を行い、その成果をまとめる。LFP1では、プロジェクトのうち以下を実施する。
1.人材開発・組織開発・リーダーシップ開発を実施する組織を確定する。
2.先行研究のレビューを通じて、人材開発・組織開発・リーダーシップ開発を実施する
ための学術的なフレームワークを完成させる。
3.人材開発・組織開発・リーダーシップ開発の具体的な実施計画の大枠を決定する。
4.実施する人材開発・組織開発・リーダーシップ開発について、妥当性及び信頼性が高い効果
測定の手法を確立する。
Students identify a client organization, conduct human resource development, organizational development, and leadership development for that organization, and summarize the results.
In LFP1, students perform the following tasks of the project,
1. students identify an organization to conduct human resource development, organizational development, and leadership development.
2. students identify academic frameworks for implementing human resource development, organizational development, and leadership development through a review of previous research.
3. students determine the general framework for a specific implementation plan for human resource development, organizational development, and leadership development.
4. students establish valid and reliable methods for measuring the effectiveness of human resource development, organizational development, and leadership development.
1 | LFP1キックオフ1 |
2 | LFP1キックオフ2 |
3 | 途中経過報告とフィードバック1 |
4 | 途中経過報告とフィードバック2 |
5 | 途中経過報告とフィードバック3 |
6 | 途中経過報告とフィードバック4 |
7 | LFP1中間発表1 |
8 | LFP1中間発表2 |
9 | 途中経過報告とフィードバック5 |
10 | 途中経過報告とフィードバック6 |
11 | 途中経過報告とフィードバック7 |
12 | 途中経過報告とフィードバック8 |
13 | LFP1最終発表1 |
14 | LFP1最終発表2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内の時間は、主としてプロジェクトの途中経過の報告と当該報告に対するフィードバックおよび研究相談に用いられる。このため、プロジェクトの実質的な活動は、原則として授業時間外に行うことになる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
途中経過報告(30%) 中間発表(30%) 最終発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各受講生のプロジェクト・テーマに応じて適宜指示する。 |
・13回~14回:対面 左記以外:オンライン
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。