日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business
Course Code KM821
Theme・Subtitle
Class Format Online (partially face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)   
Campus Other
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number MBU5010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1. Students will learn concepts necessary for human resource and organizational development, such as reflection and feedback, through problem solving in heterogeneous teams
2.Students will be able to develop online workshops with high learning effectiveness while taking into consideration ethical aspects.
3. students will increase their self-awareness and identify their own leadership challenges while reflecting on the problem-solving process in interdisciplinary teams
4. students learn the curriculum map for the Leadership Development course and establish their identity as graduate students in the Leadership Development course
5. Students become proficient in online tools such as ZOOM and acquire the skills to teach effectively online.

【Course Contents】

In this class, new graduate students who enroll in April will form one team of about 4-5 students and spend 3 months solving a team problem. The assignment is as follows.
1. Research and determine one human resource issue related to in the private sector in 2024!
2. Develop and implement an online workshop that can be taken in 90 minutes by the target audience of intervention 1!

During the three-month course, there will be opportunities to receive feedback from students and faculty at 1) each class session, 2) the mid-term results debriefing session, and 3) the final results debriefing session. Feedback will be used as a springboard for the final results debriefing.
After the interim and final debriefing sessions, each student will have the opportunity to correct his or her own leadership behavior through team reflection and peer feedback based on the experiential learning leadership development model.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 キックオフ
2 人材会開発とは何か
3 進捗報告とフィードバック(1)
4 ワークショップデザイン
5 進捗報告とフィードバック(2)
6 リーダーシップ開発のとフィードバックの効用
7 中間成果報告会
8 リーダーシップ開発(1)
9 ブラッシュアップ1on1
10 ゼミナール
11 オンラインティーチング(1)
12 オンラインティーチング(2)
13 最終成果報告:Rikkyo Workshop Collection 2024
14 リーダーシップ開発(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

チームで課題解決するのためのプレゼンテーション準備、ディスカッションを必要とする。
これに加えて、個人課題が課される。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終プレゼンテーション(40%)
課題(40%)
グループワークへの参加状況(20%)
備考 (Notes)
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 中原淳 『研修開発入門』 ダイヤモンド社 2016
2 坂田哲人・中田正弘・村井尚子・矢野博之・山辺恵理子 『リフレクション入門』 学文社 2019
その他 (Others)
森雅浩(2020)企画とプログラムデザイン. 中野民夫・浦山絵里・森雅浩(2020)
『看護のためのファシリテーション』. 医学書院 pp82-138

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・6回~7回、14回:対面 左記以外:オンライン

【注意事項 / Notice】

・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。