日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KM854/KM854KM854 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU6200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims for students to acquire knowledge of leadership theories necessary for effective leadership development and to acquire skills for applying these theories in practice.
In order to achieve this objective, the following specific goals are set.
1. Students acquire the ability to read academic literature related to leadership and to explain it to others.
2. Students understand major leadership theories and to acquire the ability to propose solutions to actual problems using these theories.
Through literature review, students acquire the basic knowledge needed to create a theoretical framework for practical skills. In addition, through literature discussion, students clarify their awareness of problems, deepen their thinking, and hone their practical skills.
1 | イントロダクション |
2 | 古典的なリーダーシップ研究 |
3 | 変革型リーダーシップ1 |
4 | 変革型リーダーシップ2 |
5 | サーバント・リーダーシップ1 |
6 | サーバント・リーダーシップ2 |
7 | オーセンティック・リーダーシップ |
8 | 倫理的リーダーシップ |
9 | 温情主義的リーダーシップ |
10 | LMX理論 |
11 | 暗黙的リーダーシップ理論 |
12 | シェアド・リーダーシップ1 |
13 | シェアド・リーダーシップ2 |
14 | 授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、授業の事前準備として以下が求められる。
1)指定された書籍・論文を読み込んでくる。
2)指定された書籍・論文の要点およびディスカッションをPPTにまとめてくる。
担当となった回において、以下のいずれかが求められる。
1)指定された書籍についてPPTを作成し、クラス内にて他の学生に説明できるよう準備をする。
2)指定された論文について、レジュメを作成する。また、当該レジュメをもとに行うディスカッションのファシリテーションを行う準備をする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(40%) 各回で求められる課題(40%) 授業内発言(20%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業時に提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業時に提示する。 |
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。
効果的なリーダーシップ開発を行うために必要となるリーダーシップ理論の知識を身につけ、これらの理論を実務に応用するためのスキルを身につけることを目的とする。この目的を達成するために、具体的に以下を目標とする。
1.リーダーシップに関わる学術文献を読みこなし、かつ、他者へ説明することができる力を身につける。
2.主要なリーダーシップ理論を理解し、当該理論を用いて実際の課題に対する解決方法を提案できる力を身につける。
This course aims for students to acquire knowledge of leadership theories necessary for effective leadership development and to acquire skills for applying these theories in practice.
In order to achieve this objective, the following specific goals are set.
1. Students acquire the ability to read academic literature related to leadership and to explain it to others.
2. Students understand major leadership theories and to acquire the ability to propose solutions to actual problems using these theories.
文献レビューによって、実践的なスキルの理論的なフレームワークを作成するために必要となる基礎的な知識を身につける。また、文献ディスカッションを通じて問題意識を明確化し、思考力を深め、実践的スキルを磨く。
Through literature review, students acquire the basic knowledge needed to create a theoretical framework for practical skills. In addition, through literature discussion, students clarify their awareness of problems, deepen their thinking, and hone their practical skills.
1 | イントロダクション |
2 | 古典的なリーダーシップ研究 |
3 | 変革型リーダーシップ1 |
4 | 変革型リーダーシップ2 |
5 | サーバント・リーダーシップ1 |
6 | サーバント・リーダーシップ2 |
7 | オーセンティック・リーダーシップ |
8 | 倫理的リーダーシップ |
9 | 温情主義的リーダーシップ |
10 | LMX理論 |
11 | 暗黙的リーダーシップ理論 |
12 | シェアド・リーダーシップ1 |
13 | シェアド・リーダーシップ2 |
14 | 授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、授業の事前準備として以下が求められる。
1)指定された書籍・論文を読み込んでくる。
2)指定された書籍・論文の要点およびディスカッションをPPTにまとめてくる。
担当となった回において、以下のいずれかが求められる。
1)指定された書籍についてPPTを作成し、クラス内にて他の学生に説明できるよう準備をする。
2)指定された論文について、レジュメを作成する。また、当該レジュメをもとに行うディスカッションのファシリテーションを行う準備をする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(40%) 各回で求められる課題(40%) 授業内発言(20%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業時に提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業時に提示する。 |
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。