日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KM855/KM855KM855 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU6200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this course is to find the next step as a graduate of the Leadership Development Course. To that end, we will deepen our reflection on graduate school learning and careers after graduation by learning the theory and approach of career psychology and talking about our own experiences. To achieve this objective, to set the specific following aims.
1.Gain a basic understanding of career concepts and adult career development.
2.Deepen understanding of yourself and the people you support from the perspective of career theory .
3.Have an outlook on your career after graduation and formulate an action plan.
Theory: Learn about career psychological theories and approaches. Include presentations, discussions, and individual work for understanding.
Exercise: The following efforts will be carried out through exercises such as roundtables and career interviews. Then, give a presentation about the results and give feedback to each other.
1.1. Reflect on your career and leadership from past practice.
2.Rethink and deepen your understanding of yourself and the people you support from a career theory perspective.
3.Have a perspective on your career after graduation and make a concrete action plan.
1 | オリエンテーション |
2 | キャリアとリーダーシップ |
3 | 自己を知る(1):実践を語る/プロセスを聞く① |
4 | 自己を知る(2):実践を語る/プロセスを聞く② |
5 | キャリアの理論(1):キャリア発達に関する理論等 |
6 | キャリアの理論(2):意思決定、トランジションに関する理論等 |
7 | キャリアの理論(3):組織内キャリア発達に関する理論等 |
8 | キャリアの理論(4):キャリアの理論・アプローチを俯瞰する |
9 | 自己を知る(3):キャリアとリーダーシップを振り返る① |
10 | 自己を知る(4):キャリアとリーダーシップを振り返る② |
11 | プランニング(1):修了後のキャリアとリーダーシップを考える① |
12 | プランニング(2):修了後のキャリアとリーダーシップを考える② |
13 | プレゼンテーション:アクションプラン宣言と相互フィードバック |
14 | まとめ:統合する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1.講義内容に関連する個人課題に取り組む。
2.演習の事前準備として、個人の実践やキャリアを振り返り、資料等を作成する。
演習後に演習での体験について省察し、レポートを作成する。
3.最終プレゼンテーションに向けて準備を行う。
4.授業での学びや気づきを踏まえて最終レポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における参加態度(30%) 課題提出の状況(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 渡辺三枝子(編) | 『新版 キャリアの心理学(第2版)』 | ナカニシヤ出版 | 2018 | 9784779512940 |
その他 (Others) | |||||
理論編では上記書籍をテキストとする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ウィリアム・ブリッジズ他 | 『トランジション:人生の転機を活かすために』 | パンローリング | 2014 | 9784775941225 |
2 | 岡本祐子 | 『アイデンティティ生涯発達論の展開』 | ミネルヴァ書房 | 2007 | 9784623048755 |
その他 (Others) | |||||
発表担当になった場合は上記書籍を購読する必要がある。 その他の文献は適宜提示する。 |
・本科目は、講義に続いて受講生によるプレゼンテーション、クラスあるいはグループ単位でのディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。
本授業は、キャリアの心理学的理論やアプローチの学習と自身の体験を語る活動を通して、大学院での学びと修了後のキャリアについて省察を深め、LDC修了者としての次のステップを見出していくことを最終的な目的とする。そのために具体的に以下を目標とする。
1.キャリアの概念や成人のキャリア発達について基本的な理解を得る
2.キャリア理論の視点から自己および支援対象者に対する理解を深める
3.修了後のキャリアについて展望を持ち、具体的なアクションプランを策定する
The objective of this course is to find the next step as a graduate of the Leadership Development Course. To that end, we will deepen our reflection on graduate school learning and careers after graduation by learning the theory and approach of career psychology and talking about our own experiences. To achieve this objective, to set the specific following aims.
1.Gain a basic understanding of career concepts and adult career development.
2.Deepen understanding of yourself and the people you support from the perspective of career theory .
3.Have an outlook on your career after graduation and formulate an action plan.
理論編:キャリアの心理学的理論やアプローチについて学ぶ。理解を深めるために、受講生による発表やディスカッション等を取り入れる。
演習編:ラウンドテーブルやキャリアインタビュー等の演習を通じて以下を行う。また、成果をプレゼンテーションし、相互にフィードバックを行う。
1.これまでの実践から、キャリアとリーダーシップを振り返る
2.キャリア理論の視点から自己および支援対象者を捉え直し、理解を深める
3.修了後のキャリアに対する展望を持ち、具体的なアクションプランを策定する
Theory: Learn about career psychological theories and approaches. Include presentations, discussions, and individual work for understanding.
Exercise: The following efforts will be carried out through exercises such as roundtables and career interviews. Then, give a presentation about the results and give feedback to each other.
1.1. Reflect on your career and leadership from past practice.
2.Rethink and deepen your understanding of yourself and the people you support from a career theory perspective.
3.Have a perspective on your career after graduation and make a concrete action plan.
1 | オリエンテーション |
2 | キャリアとリーダーシップ |
3 | 自己を知る(1):実践を語る/プロセスを聞く① |
4 | 自己を知る(2):実践を語る/プロセスを聞く② |
5 | キャリアの理論(1):キャリア発達に関する理論等 |
6 | キャリアの理論(2):意思決定、トランジションに関する理論等 |
7 | キャリアの理論(3):組織内キャリア発達に関する理論等 |
8 | キャリアの理論(4):キャリアの理論・アプローチを俯瞰する |
9 | 自己を知る(3):キャリアとリーダーシップを振り返る① |
10 | 自己を知る(4):キャリアとリーダーシップを振り返る② |
11 | プランニング(1):修了後のキャリアとリーダーシップを考える① |
12 | プランニング(2):修了後のキャリアとリーダーシップを考える② |
13 | プレゼンテーション:アクションプラン宣言と相互フィードバック |
14 | まとめ:統合する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1.講義内容に関連する個人課題に取り組む。
2.演習の事前準備として、個人の実践やキャリアを振り返り、資料等を作成する。
演習後に演習での体験について省察し、レポートを作成する。
3.最終プレゼンテーションに向けて準備を行う。
4.授業での学びや気づきを踏まえて最終レポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における参加態度(30%) 課題提出の状況(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
いかなる理由があっても、授業の3割以上を欠席した場合は、自動的に単位取得ができなくなるので留意すること。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 渡辺三枝子(編) | 『新版 キャリアの心理学(第2版)』 | ナカニシヤ出版 | 2018 | 9784779512940 |
その他 (Others) | |||||
理論編では上記書籍をテキストとする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ウィリアム・ブリッジズ他 | 『トランジション:人生の転機を活かすために』 | パンローリング | 2014 | 9784775941225 |
2 | 岡本祐子 | 『アイデンティティ生涯発達論の展開』 | ミネルヴァ書房 | 2007 | 9784623048755 |
その他 (Others) | |||||
発表担当になった場合は上記書籍を購読する必要がある。 その他の文献は適宜提示する。 |
・本科目は、講義に続いて受講生によるプレゼンテーション、クラスあるいはグループ単位でのディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。