日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学研究科/Graduate School of BusinessGraduate School of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
KM865/KM865KM865 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グループ・プロセスへの働きかけ演習 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MBU6210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this class is to enable students to build trusting relationships with clients under any circumstances and to provide effective support. To achieve this, the class aims to enhance students’ awareness of the use of self as Organization Development (OD) practitioners, deepen their understanding of process consultation, and cultivate specific insights that can be applied to their own professional practice.
First, participants will acquire basic knowledge related to group processes. Then, participants will experience multiple sessions of inter-participant work (practice and reflection).
Through the work, the participants will become aware of three points in the “here and now”: (1) what is occurring among people, (2) what is occurring between the self and the other party, and (3) what is occurring within the self. Then, utilizing “Use of Self,” which is the way of being as an OD practitioner, and “Process Consultation,” which is a model of collaborative support with the client that is the core when practicing OD, they will practice micro-interventions towards the target client system.
1 | オリエンテーション:目的及び本授業のねらいの共有 |
2 | グループプロセスを観察する(演習1) |
3 | グループプロセスを観察する(演習2) |
4 | グループプロセスに関する情報共有 -「グループ・プロセスへの働きかけ」 |
5 | グループプロセスに関する情報共有 -「自己プロセスの観察」 |
6 | グループプロセスに関する情報共有 -「Use of Self」 |
7 | グループプロセスを振り返る(演習3) |
8 | グループプロセスを振り返る(演習4) |
9 | グループプロセス総合演習(演習5) |
10 | グループプロセス総合演習(演習6) |
11 | グループプロセス総合演習(演習7) |
12 | グループプロセス総合演習(演習8) |
13 | グループプロセスに関する情報共有 - 「リフレクション」「プロセス・コンサルテーション」「インターベンション・スキルズ」 |
14 | 本講座の振り返りとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業開始前までに指定する文献等を読み込んで参加すること。
また3日間の集中授業中、講師から指定される課題及び授業のふりかえりを提出すること(課題実施に要する時間は1-2時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題(10%) ふりかえり(20%) グループ評価(20%) 自己評価(10%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 津村 俊充 | 『プロセス・エデュケーション―学びを支援するファシリテーションの理論と実際 (改訂新版)』 | 金子書房 | 2019 | |
2 | 坂田 哲人/中田 正弘/村井 尚子/矢野 博之/山辺 恵理子 | 『リフレクション入門』 | 学文社 | 2019 | |
3 | シャイン,E.H.【著】〈Schein,Edgar H.〉/稲葉 元吉/尾川 丈一【訳】 | 『プロセス・コンサルテーション―援助関係を築くこと』 | 白桃書房 | 2002 | |
4 | レディ,W.ブレンダン【著】〈Reddy,W.Brendan〉/津村 俊充【監訳】/林 芳孝/岸田 美穂/岡田 衣津子【訳】 | 『インターベンション・スキルズ―チームが動く、人が育つ、介入の理論と実践』 | 金子書房 | 2018 | |
5 | 土屋耕治/楠本和彦/中村和彦 | 『人間関係の学び方―人間性豊かな関係を育む「ラボラトリー方式の体験学習」の理論と実践』 | ナカニシヤ出版 | 2024 | |
その他 (Others) | |||||
上記書籍の読み込み必要箇所は、事前にpdfにて共有する |
・本科目担当教員は、5年以上の実務経験を有する。
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。
OD実践者として、どんな場面でもクライアントと信頼関係を築き、効果的な支援を提供できるようになることを大きな目的として、本授業ではユース・オブ・セルフに対する意識を高める、プロセス・コンサルテーションに対する理解を深める、今後の現場での実践への具体的な気づきを得ることを目標とする
The purpose of this class is to enable students to build trusting relationships with clients under any circumstances and to provide effective support. To achieve this, the class aims to enhance students’ awareness of the use of self as Organization Development (OD) practitioners, deepen their understanding of process consultation, and cultivate specific insights that can be applied to their own professional practice.
グループプロセスに関連する基礎的な知識を習得した上で、参加者間によるワーク(実践と振り返り)を複数回体験することで授業は進められる。
ワークを通じて、「今、ここ」で、①人々の間に起こっていること、②自分と相手の間に起こっていること、③自分の中に起こっていることの3つに目を向ける。OD実践者としての在り方である「ユース・オブ・セルフ」、OD実践時に核となるクライアントとの協働的な支援のモデルとなる「プロセス・コンサルテーション」を活用してミクロな働きかけを行う。
First, participants will acquire basic knowledge related to group processes. Then, participants will experience multiple sessions of inter-participant work (practice and reflection).
Through the work, the participants will become aware of three points in the “here and now”: (1) what is occurring among people, (2) what is occurring between the self and the other party, and (3) what is occurring within the self. Then, utilizing “Use of Self,” which is the way of being as an OD practitioner, and “Process Consultation,” which is a model of collaborative support with the client that is the core when practicing OD, they will practice micro-interventions towards the target client system.
1 | オリエンテーション:目的及び本授業のねらいの共有 |
2 | グループプロセスを観察する(演習1) |
3 | グループプロセスを観察する(演習2) |
4 | グループプロセスに関する情報共有 -「グループ・プロセスへの働きかけ」 |
5 | グループプロセスに関する情報共有 -「自己プロセスの観察」 |
6 | グループプロセスに関する情報共有 -「Use of Self」 |
7 | グループプロセスを振り返る(演習3) |
8 | グループプロセスを振り返る(演習4) |
9 | グループプロセス総合演習(演習5) |
10 | グループプロセス総合演習(演習6) |
11 | グループプロセス総合演習(演習7) |
12 | グループプロセス総合演習(演習8) |
13 | グループプロセスに関する情報共有 - 「リフレクション」「プロセス・コンサルテーション」「インターベンション・スキルズ」 |
14 | 本講座の振り返りとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業開始前までに指定する文献等を読み込んで参加すること。
また3日間の集中授業中、講師から指定される課題及び授業のふりかえりを提出すること(課題実施に要する時間は1-2時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題(10%) ふりかえり(20%) グループ評価(20%) 自己評価(10%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 津村 俊充 | 『プロセス・エデュケーション―学びを支援するファシリテーションの理論と実際 (改訂新版)』 | 金子書房 | 2019 | |
2 | 坂田 哲人/中田 正弘/村井 尚子/矢野 博之/山辺 恵理子 | 『リフレクション入門』 | 学文社 | 2019 | |
3 | シャイン,E.H.【著】〈Schein,Edgar H.〉/稲葉 元吉/尾川 丈一【訳】 | 『プロセス・コンサルテーション―援助関係を築くこと』 | 白桃書房 | 2002 | |
4 | レディ,W.ブレンダン【著】〈Reddy,W.Brendan〉/津村 俊充【監訳】/林 芳孝/岸田 美穂/岡田 衣津子【訳】 | 『インターベンション・スキルズ―チームが動く、人が育つ、介入の理論と実践』 | 金子書房 | 2018 | |
5 | 土屋耕治/楠本和彦/中村和彦 | 『人間関係の学び方―人間性豊かな関係を育む「ラボラトリー方式の体験学習」の理論と実践』 | ナカニシヤ出版 | 2024 | |
その他 (Others) | |||||
上記書籍の読み込み必要箇所は、事前にpdfにて共有する |
・本科目担当教員は、5年以上の実務経験を有する。
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。