日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Business
Course Code KM866
Theme・Subtitle ナラティヴの心理学/Psychology of Narrative
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.G5 , Fri.G6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number MBU6200
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In recent years, the idea of social constructionism has reached the field of interpersonal support. This perspective means that we cannot seek for an essence or truth about human beings, but that meaning is always negotiated and created within relationships. In this class, we will learn about the necessity and possibilities of dialogue, taking into account socio-cultural and linguistic aspects, and work on how to put it into practice.

【Course Contents】

We will learn about the ideas of social constructivism, the characteristics of modern ways of thinking, how society, culture, and language influence us, and the narratives that shape us. We will then deepen our learning through discussions and work.

Note: The lecturer studied narrative practice at the University of Waikato in New Zealand and has been engaged in clinical activities in the fields of psychotherapy and counseling. Since he has specialized in psychotherapy and counseling, he does not have much experience working with organizations, groups, and communities (hereinafter referred to as communities). However, people working in communities are finding great potential in narrative practice and are beginning to learn about it. Therefore, we decided to translate "Re-authoring the world" by Chené Swart, a book about how this narrative practice can be applied to communities. The translation was finished and is scheduled to be published by the end of 2025. In this course, we will also provide an overview of this content.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 関係性の中から生まれる(社会構成主義の視点)
3 個人主義的心理学に対する挑戦
4 言語と非言語
5 社会文化と言語が私たちの及ぼす影響
6 人権としてのアサーション
7 ナラティヴ・プラクティスとは
8 認証の姿勢(ワーク:振り返りの対話)
9 人との対話(主訴、傾聴、共感の再考)(1)
10 人との対話(主訴、傾聴、共感の再考)(2)
11 1対1の対話を超えて(リフレクティング)
12 共同的ナラティヴプラクティス(コミュニティに取り組む)
13 ハーベスティング1
14 ハーベスティング2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

2回の授業ごとに、授業についての短いまとめを提出する。
事前に教材を読んできてもらうこともある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業期間中の提出物(Essays after each class)(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 国重浩一 『もう一度カウンセリング入門』 北大路書房 2021 9784535564060
2 Chené Swart Re-Authoring the World: The Narrative Lens and Practices for Organisations, Communities and Individuals Knowledge Resources Publishing 2013 9781869224271
3 平木典子 『三訂版 アサーション・トレーニング: さわやかな〈自己表現〉のために』 日本・精神技術研究所 2021 9784931317185

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

特になし/n/a

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

特になし/n/a

【その他 / Others】

特になし/n/a

【注意事項 / Notice】

・本科目担当教員は、5年以上の実務経験を有する。
・本科目は、講義、受講生によるプレゼンテーション、受講生同士のディスカッションなど双方向形式で授業を展開する。
・双方向による授業の割合は全授業回数の50%以上である。