日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
LB156/LB156LB156 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
化学物質の危険性、有害性とリスク評価 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHE6090 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The safe handling of chemical substances is in the process of changing from management through legal regulations based on environmental problems to management through risk assessment which takes into account hazardousness and toxicity as well as dietary intake. In the lecture, the students will understand the risk assessment of chemical substances, and acquire the ability to judge in general various situations which occur in research and technical professions.
Among chemical substances, there are those which carry the danger of explosiveness and inflammability, and those which pose a hazardous risk to human health and living organisms in the environment. The lecturer will explain the legal regulations, dangers, and toxicity of chemical substances, and furthermore broaden to risk assessment taking into account dietary intake and risk communication. The lecturer will lecture on the fact that the approach to risk is connected to a broad approach when making technical judgments regarding society.
1 | イントロダクション 化学物質のリスクとは? |
2 | 環境問題の歴史と化学物質の法規制 |
3 | GHSとSDSによる情報伝達 |
4 | 物性はなぜ重要か |
5 | 物理化学的危険性評価 |
6 | 危険性リスク評価 |
7 | ヒト健康の影響評価 |
8 | 生態系の影響評価 |
9 | 環境暴露評価 |
10 | 消費者暴露評価 |
11 | 健康、環境リスク評価 |
12 | 労働者暴露評価、リスク評価 |
13 | リスクトレードオフ評価とリスク管理 |
14 | 化学物質の特性を予測する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題(小テスト、小レポート)を実施し、次回授業開始時にフィードバックを行うので、復習に活用してほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席態度(40%) 授業小テスト(30%) 授業小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料を配信する(印刷媒体は配布しない)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
資料の配信、課題(小テスト、小レポート)の提出は、Canvas LMSを使用する。
化学物質の安全は、環境問題をふまえた法規制による管理から、危険・有害性及び摂取量を考慮したリスク評価による管理へ変わりつつある。本講義では、化学物質のリスク評価を理解し、専門的な研究や職業を行う様々な局面において総合的に判断できる力を身につける。
The safe handling of chemical substances is in the process of changing from management through legal regulations based on environmental problems to management through risk assessment which takes into account hazardousness and toxicity as well as dietary intake. In the lecture, the students will understand the risk assessment of chemical substances, and acquire the ability to judge in general various situations which occur in research and technical professions.
化学物質の中には、爆発性や引火性などの危険性をもつもの、人の健康や環境中の生物に有害な影響を与えるものがある。化学物質の法規制、危険性、有害性について解説し、さらに摂取量を考慮したリスク評価、リスクコミュニケーションへ展開する。リスクの考え方は、社会において専門的な判断をする際の幅広い考え方へ繋がることも講義する。
Among chemical substances, there are those which carry the danger of explosiveness and inflammability, and those which pose a hazardous risk to human health and living organisms in the environment. The lecturer will explain the legal regulations, dangers, and toxicity of chemical substances, and furthermore broaden to risk assessment taking into account dietary intake and risk communication. The lecturer will lecture on the fact that the approach to risk is connected to a broad approach when making technical judgments regarding society.
1 | イントロダクション 化学物質のリスクとは? |
2 | 環境問題の歴史と化学物質の法規制 |
3 | GHSとSDSによる情報伝達 |
4 | 物性はなぜ重要か |
5 | 物理化学的危険性評価 |
6 | 危険性リスク評価 |
7 | ヒト健康の影響評価 |
8 | 生態系の影響評価 |
9 | 環境暴露評価 |
10 | 消費者暴露評価 |
11 | 健康、環境リスク評価 |
12 | 労働者暴露評価、リスク評価 |
13 | リスクトレードオフ評価とリスク管理 |
14 | 化学物質の特性を予測する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題(小テスト、小レポート)を実施し、次回授業開始時にフィードバックを行うので、復習に活用してほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席態度(40%) 授業小テスト(30%) 授業小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料を配信する(印刷媒体は配布しない)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
資料の配信、課題(小テスト、小レポート)の提出は、Canvas LMSを使用する。