日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Science
Course Code LB156
Theme・Subtitle 化学物質の危険性、有害性とリスク評価
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CHE6090
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The safe handling of chemical substances is in the process of changing from management through legal regulations based on environmental problems to management through risk assessment which takes into account hazardousness and toxicity as well as dietary intake. In the lecture, the students will understand the risk assessment of chemical substances, and acquire the ability to judge in general various situations which occur in research and technical professions.

【Course Contents】

Among chemical substances, there are those which carry the danger of explosiveness and inflammability, and those which pose a hazardous risk to human health and living organisms in the environment. The lecturer will explain the legal regulations, dangers, and toxicity of chemical substances, and furthermore broaden to risk assessment taking into account dietary intake and risk communication. The lecturer will lecture on the fact that the approach to risk is connected to a broad approach when making technical judgments regarding society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション 化学物質のリスクとは?
2 環境問題の歴史と化学物質の法規制
3 GHSとSDSによる情報伝達
4 物性はなぜ重要か
5 物理化学的危険性評価
6 危険性リスク評価
7 ヒト健康の影響評価
8 生態系の影響評価
9 環境暴露評価
10 消費者暴露評価
11 健康、環境リスク評価
12 労働者暴露評価、リスク評価
13 リスクトレードオフ評価とリスク管理
14 化学物質の特性を予測する

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

課題(小テスト、小レポート)を実施し、次回授業開始時にフィードバックを行うので、復習に活用してほしい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席態度(40%)
授業小テスト(30%)
授業小レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
資料を配信する(印刷媒体は配布しない)。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

資料の配信、課題(小テスト、小レポート)の提出は、Canvas LMSを使用する。

【注意事項 / Notice】