日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
LB159/LB159LB159 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
化学英語/Practical English for Young Scientists |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面/Face-to-face |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木6/Thu.6 Thu.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHE5993 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
RB159化学英語と合同授業 |
In today's academic landscape, English is the primary language of academic communication, with most significant research being published in English-language journals and shared through professional correspondence. Graduate students increasingly write research papers, present at international conferences, and engage in scholarly discussions across borders. Within Japan, collaboration with international students has become integral to the research environment, requiring practical English communication skills in both written and spoken forms. Moreover, even academic conferences in Japan are increasingly adopting English as their official language. This course aims to equip students with the confidence and skills to effectively present their research findings, write academic papers, and participate in intellectual exchanges in English.
This course provides comprehensive training in academic English, focusing on field-specific terminology and practical research communication. Students will master the essential skills of writing research abstracts and confidently articulating their research. Through hands-on experience, participants will deliver presentations using their prepared slides and engage in Q&A sessions, simulating real conference scenarios. The course also covers professional development elements, including crafting effective CVs (Curriculum Vitae), cover letters, and professional email correspondence. Course content and learning objectives may be tailored to accommodate students' English proficiency levels and class size to ensure optimal learning outcomes.
1 | 授業の進め方について; 英語と日本語の違い |
2 | 科学英語便利ツール/AI翻訳ツールの紹介と活用法 |
3 | 数字や演算の表現、グラフの名前;英語て伝えられますか? |
4 | 英語で自己紹介演習;研究テーマを中心に、自身の強みをアピールする |
5 | 英語で自己紹介演習;口頭発表1 |
6 | 英語で自己紹介演習;口頭発表2 |
7 | Curriculum Vitae (CV)の書き方;その人の個性や能力が明確になるCV |
8 | 添削後のCV紹介と改善点;口頭発表1 |
9 | 添削後のCV紹介と改善点;口頭発表2 |
10 | 手紙やe-mailの書き方; 論文投稿時のcover letter, 再投稿時のRebuttal letterについて |
11 | 国際学会の口頭発表とスライドの作り方 |
12 | 口頭発表演習1 |
13 | 口頭発表演習2 |
14 | 口頭発表演習3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講師と学生の距離が近く、活発なディスカッションのできる環境で英語を学ぶ |
授業内でした課題の提出は成績判定に大きく影響する。提出物の準備に必要な予習・復習は必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(10%) 最終レポート(Final Report)(10%) 授業の出席態度(40%) 授業内で与えられた課題(レポート)(40%) |
備考 (Notes) | ||
成績は出席と指定した提出物及び授業内での発表によって判定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。授業に必要な資料は授業で配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し |
授業を履修した理由と到達目標を明確できること。
特になし
多くの科学論文は英語で出版され、国際学会に参加し研究成果を発表・討論する機会が増えている。また、日本にいながらも海外からの留学生ともに、グローバルな環境で研究を行いコミュニケーションをとることも現在では珍しいことではなくなった。更に、国内開催であっても公用語に英語を取り入れる学会が増えてきているため、自身の研究成果をより効果的に自信を持って英語で発表し、討論できる能力を身につけることを目標として授業を進める。
In today's academic landscape, English is the primary language of academic communication, with most significant research being published in English-language journals and shared through professional correspondence. Graduate students increasingly write research papers, present at international conferences, and engage in scholarly discussions across borders. Within Japan, collaboration with international students has become integral to the research environment, requiring practical English communication skills in both written and spoken forms. Moreover, even academic conferences in Japan are increasingly adopting English as their official language. This course aims to equip students with the confidence and skills to effectively present their research findings, write academic papers, and participate in intellectual exchanges in English.
基本的に必要な化学英語の語彙や便利な表現法などを身につける。次に、自身の研究について概要を英語で記載し、口頭でも自信をもって話せるように指導する。更に、発表用のスライドを作成し、発表と質疑応答の機会を設ける。その他、授業では、実用的な英語表現や、就職などに役立つCurriculum Vitae (CV)の書き方、及びcover letterやe-mailの書き方なども紹介する。履修した学生の英語のレベル及び履修者数によって、授業の内容(発表の機会等)及び目標を変更する場合がある。
This course provides comprehensive training in academic English, focusing on field-specific terminology and practical research communication. Students will master the essential skills of writing research abstracts and confidently articulating their research. Through hands-on experience, participants will deliver presentations using their prepared slides and engage in Q&A sessions, simulating real conference scenarios. The course also covers professional development elements, including crafting effective CVs (Curriculum Vitae), cover letters, and professional email correspondence. Course content and learning objectives may be tailored to accommodate students' English proficiency levels and class size to ensure optimal learning outcomes.
1 | 授業の進め方について; 英語と日本語の違い |
2 | 科学英語便利ツール/AI翻訳ツールの紹介と活用法 |
3 | 数字や演算の表現、グラフの名前;英語て伝えられますか? |
4 | 英語で自己紹介演習;研究テーマを中心に、自身の強みをアピールする |
5 | 英語で自己紹介演習;口頭発表1 |
6 | 英語で自己紹介演習;口頭発表2 |
7 | Curriculum Vitae (CV)の書き方;その人の個性や能力が明確になるCV |
8 | 添削後のCV紹介と改善点;口頭発表1 |
9 | 添削後のCV紹介と改善点;口頭発表2 |
10 | 手紙やe-mailの書き方; 論文投稿時のcover letter, 再投稿時のRebuttal letterについて |
11 | 国際学会の口頭発表とスライドの作り方 |
12 | 口頭発表演習1 |
13 | 口頭発表演習2 |
14 | 口頭発表演習3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講師と学生の距離が近く、活発なディスカッションのできる環境で英語を学ぶ |
授業内でした課題の提出は成績判定に大きく影響する。提出物の準備に必要な予習・復習は必要になる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(10%) 最終レポート(Final Report)(10%) 授業の出席態度(40%) 授業内で与えられた課題(レポート)(40%) |
備考 (Notes) | ||
成績は出席と指定した提出物及び授業内での発表によって判定する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。授業に必要な資料は授業で配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し |
授業を履修した理由と到達目標を明確できること。
特になし