日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
LC082/LC082LC082 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MAT5080 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal will be to acquire the communication skills necessary as a graduate student majoring in mathematics—that is to say, the skills to accurately communicate one’s research contents to others. Likewise, upon listening to a presentation as an audience member, another goal will be to mathematically engage in communication regarding those contents.
At first, as guidance, the teacher in charge will explain the fundamental points for giving a mathematical presentation. Afterwards, the teacher in charge will give a model presentation and hold a discussion on it. Additionally, the class members will introduce solutions of various problems in mathematics, each of their research contents or the relevant literature, and learn the presentation skills through them. Furthermore, the students will help to improve each other’s mathematical communication skills by discussing the contents as well as criticizing the presentation of the other participants’ presentations.
1 | ガイダンス/教員による模擬プレゼンテーション(杉山、水澤) |
2 | 諸問題の解法(1)(杉山) |
3 | 諸問題の解法(2)(杉山) |
4 | 諸問題の解法(3)(杉山) |
5 | 諸問題の解法(4)(杉山) |
6 | 諸問題の解法(5)(杉山) |
7 | 諸問題の解法(6)(水澤) |
8 | 諸問題の解法(7)(水澤) |
9 | 諸問題の解法(8)(水澤) |
10 | 諸問題の解法(9)(水澤) |
11 | 研究内容の紹介(1)(佐藤) |
12 | 研究内容の紹介(2)(佐藤) |
13 | 研究内容の紹介(3)(佐藤) |
14 | 研究内容の紹介(4)(佐藤) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表用のスライド,および,レジメの作成。 要領は講義において指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー (毎回) (30%) 研究内容のプレゼンテーション (複数回) (50%) 発表内容に関するレポート (複数回) (20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義内で適宜紹介する。 |
数学専攻の大学院生として必要とされるレベルのプレゼンテーション能力,すなわち,自分の研究内容を他の人に正しく伝える能力を身につけることを目的とする。 また,聴衆としてプレゼンテーションを聞いた上で,その内容について数学的コミュニケーションを行うことも目的である。
The goal will be to acquire the communication skills necessary as a graduate student majoring in mathematics—that is to say, the skills to accurately communicate one’s research contents to others. Likewise, upon listening to a presentation as an audience member, another goal will be to mathematically engage in communication regarding those contents.
まずガイダンスとして, 担当教員より,数学のプレゼンテーションを行う上で基本となる事項を解説する。 次いで,担当教員の模擬プレゼンテーションとそれに対するディスカッションを行う。 その上で,受講者は,数学における諸問題の解法,各自の研究内容,ないし,それに関連した文献紹介を通して,プレゼンテーションの様々なスキルを学ぶ。 また,他の参加者のプレゼンテーションに対して,その内容に対するディスカッションおよびプレゼンテーションに対する批評を行うことで,相互の数学的コミュニケーション能力を高め合う。
At first, as guidance, the teacher in charge will explain the fundamental points for giving a mathematical presentation. Afterwards, the teacher in charge will give a model presentation and hold a discussion on it. Additionally, the class members will introduce solutions of various problems in mathematics, each of their research contents or the relevant literature, and learn the presentation skills through them. Furthermore, the students will help to improve each other’s mathematical communication skills by discussing the contents as well as criticizing the presentation of the other participants’ presentations.
1 | ガイダンス/教員による模擬プレゼンテーション(杉山、水澤) |
2 | 諸問題の解法(1)(杉山) |
3 | 諸問題の解法(2)(杉山) |
4 | 諸問題の解法(3)(杉山) |
5 | 諸問題の解法(4)(杉山) |
6 | 諸問題の解法(5)(杉山) |
7 | 諸問題の解法(6)(水澤) |
8 | 諸問題の解法(7)(水澤) |
9 | 諸問題の解法(8)(水澤) |
10 | 諸問題の解法(9)(水澤) |
11 | 研究内容の紹介(1)(佐藤) |
12 | 研究内容の紹介(2)(佐藤) |
13 | 研究内容の紹介(3)(佐藤) |
14 | 研究内容の紹介(4)(佐藤) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表用のスライド,および,レジメの作成。 要領は講義において指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー (毎回) (30%) 研究内容のプレゼンテーション (複数回) (50%) 発表内容に関するレポート (複数回) (20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
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講義内で適宜紹介する。 |