日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
LD105/LD105LD105 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS5390 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
RD105細胞生物学概論と合同授業 |
The students will learn the molecular mechanisms of intracellular signal transduction in animal cells.
Cells receive various signals from outside the cell and have intracellular signal transduction mechanisms that respond to those signals. Accordingly, the lecturer will explain the fundamentals of the molecular mechanisms of signal transduction in animal cells. Afterward, the lecturer will introduce the signal transduction mechanisms of immunocompetent cells. Additionally, in the latter half, the students will read literature or technical book regarding various kinds of cellular signal transduction, give presentations and hold discussions on them.
1 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にGタンパク質を中心に |
2 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にGタンパク質を中心に |
3 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にタンパク質リン酸化酵素を中心に |
4 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にタンパク質リン酸化酵素を中心に |
5 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にタンパク質リン酸化酵素を中心に |
6 | 動物細胞におけるシグナル伝達 カルシウムイオンを中心に |
7 | 免疫細胞でのシグナル伝達 |
8 | 様々な細胞におけるシグナル伝達1(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
9 | 様々な細胞におけるシグナル伝達2(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
10 | 様々な細胞におけるシグナル伝達3(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
11 | 様々な細胞におけるシグナル伝達4(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
12 | 様々な細胞におけるシグナル伝達5(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
13 | 様々な細胞におけるシグナル伝達6(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
14 | 様々な細胞におけるシグナル伝達7(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じ参考資料を配付する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(ディスカッションへの参加度を含む)(50%) プレゼンテーション(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
動物細胞における細胞内シグナル伝達の分子機構を学ぶ。
The students will learn the molecular mechanisms of intracellular signal transduction in animal cells.
細胞は様々な細胞外からのシグナルを受けて,そのシグナルに応答する細胞内シグナル伝達機構を持っている。そこで,動物細胞でのシグナル伝達の分子機構の基本を解説する。その後,免疫担当細胞のシグナル伝達機構について紹介する。また,後半では種々の細胞のシグナル伝達に関連した文献あるいは専門書を読み,学生からのプレゼンテーション,それを受けてのディスカッションを行う。
Cells receive various signals from outside the cell and have intracellular signal transduction mechanisms that respond to those signals. Accordingly, the lecturer will explain the fundamentals of the molecular mechanisms of signal transduction in animal cells. Afterward, the lecturer will introduce the signal transduction mechanisms of immunocompetent cells. Additionally, in the latter half, the students will read literature or technical book regarding various kinds of cellular signal transduction, give presentations and hold discussions on them.
1 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にGタンパク質を中心に |
2 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にGタンパク質を中心に |
3 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にタンパク質リン酸化酵素を中心に |
4 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にタンパク質リン酸化酵素を中心に |
5 | 動物細胞におけるシグナル伝達 主にタンパク質リン酸化酵素を中心に |
6 | 動物細胞におけるシグナル伝達 カルシウムイオンを中心に |
7 | 免疫細胞でのシグナル伝達 |
8 | 様々な細胞におけるシグナル伝達1(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
9 | 様々な細胞におけるシグナル伝達2(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
10 | 様々な細胞におけるシグナル伝達3(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
11 | 様々な細胞におけるシグナル伝達4(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
12 | 様々な細胞におけるシグナル伝達5(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
13 | 様々な細胞におけるシグナル伝達6(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
14 | 様々な細胞におけるシグナル伝達7(学生によるプレゼンテーション,ディスカッション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じ参考資料を配付する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(ディスカッションへの参加度を含む)(50%) プレゼンテーション(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |