日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
LD106/LD106LD106 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS6390 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
RD106生命理学特論と合同授業 |
Eukaryotes are thought to have acquired sex independently in multiple lineages including animals, fungi, and plants. This course aims for students to discuss the sex and mechanisms of sex determination of eukaryotes and to study the diversity of organisms.
Eukaryotes are thought to have acquired sex independently in multiple lineages of animals, fungi, and plants, and each lineage has different sex determination mechanisms and diverse sexual expression. This course aims to teach students the sex expression and sex determination mechanisms of each lineage and discussing their differences and commonalities, to deepen their understanding of the diversity and commonalities of organisms.
1 | ガイダンス |
2 | 性について研究背景と現在 |
3 | 緑藻類の性 |
4 | コケ植物の性 |
5 | シダ植物の性 |
6 | 被子植物の性 |
7 | 菌類の性 |
8 | 昆虫の性 |
9 | 魚の性 |
10 | 両生類の性 |
11 | 爬虫類の性 |
12 | 鳥の性 |
13 | 哺乳類の性 |
14 | まとめと討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ガイダンス時に授業で使用する文献を共有するので、各自で学習し、プレゼンテーション準備を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、授業への取り組み(40%) 発表(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中実 | 『遺伝子から解き明かす性の不思議な世界』 | 一色出版 | 2019 | 4909383069 |
真核生物は動物、菌類、植物の複数の系統で独立に性を獲得したと考えられている。性を題材に生物の性や性決定の多様性についての理解を深める。
Eukaryotes are thought to have acquired sex independently in multiple lineages including animals, fungi, and plants. This course aims for students to discuss the sex and mechanisms of sex determination of eukaryotes and to study the diversity of organisms.
真核生物は動物、菌類、植物の複数の系統で独立に性を獲得したと考えられており、それぞれの系統で異なる性決定の仕組み、多様な性表現を持っている。それぞれの系統の性表現や性決定の仕組みを学習し、その相違点と共通点を議論することで、生物の多様性と共通性についての理解を深める。講義を通じて、ゲノム解析や発現解析についての最新の研究手法についても学ぶ。
Eukaryotes are thought to have acquired sex independently in multiple lineages of animals, fungi, and plants, and each lineage has different sex determination mechanisms and diverse sexual expression. This course aims to teach students the sex expression and sex determination mechanisms of each lineage and discussing their differences and commonalities, to deepen their understanding of the diversity and commonalities of organisms.
1 | ガイダンス |
2 | 性について研究背景と現在 |
3 | 緑藻類の性 |
4 | コケ植物の性 |
5 | シダ植物の性 |
6 | 被子植物の性 |
7 | 菌類の性 |
8 | 昆虫の性 |
9 | 魚の性 |
10 | 両生類の性 |
11 | 爬虫類の性 |
12 | 鳥の性 |
13 | 哺乳類の性 |
14 | まとめと討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ガイダンス時に授業で使用する文献を共有するので、各自で学習し、プレゼンテーション準備を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、授業への取り組み(40%) 発表(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 田中実 | 『遺伝子から解き明かす性の不思議な世界』 | 一色出版 | 2019 | 4909383069 |