日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
LD108/LD108LD108 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS6190 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
RD108分子生物学特論2と合同授業 |
The students will learn about the mechanisms of the genomes of organisms that give rise to variability and how they have come to change the adaptation and evolution of organisms.
Organisms securely maintain genetic information and pass it on to the next generation, and on the other hand, have mechanisms that change and diversify genomes by assimilating various spontaneous mutations. In the lecture, the lecturer will explain the dynamic kinetics of genomes caused by DNA recombination and their biological significance. Additionally, the students will read English literature regarding genome kinetics.
1 | DNA組換えの概念・分類 |
2 | トランスポゾンの分類・転移機構 |
3 | トランスポゾンの転移により引き起こされるDNA組換え(1) |
4 | トランスポゾンの転移により引き起こされるDNA組換え(2) |
5 | レトロトランスポゾンの転移機構 |
6 | レトロトランスポゾンの転移により引き起こされるDNA組換え |
7 | トランスポゾンが生物ゲノムの進化に与えるインパクト(1) |
8 | トランスポゾンが生物ゲノムの進化に与えるインパクト(2) |
9 | その他のDNA組換え(1) |
10 | その他のDNA組換え(2) |
11 | ゲノム動態に関する文献の講読(1) |
12 | ゲノム動態に関する文献の講読(2) |
13 | ゲノム動態に関する文献の講読(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
資料プリントを配付するので,事前に目を通してから授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(50%) 授業への取り組み(30%) 小テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
リアクションペーパーに対するフィードバックは、次回の授業時に行う。
生物ゲノムの可変性を生む機構とそれが生物の適応,進化にどのように関わってきたかを学ぶ。
The students will learn about the mechanisms of the genomes of organisms that give rise to variability and how they have come to change the adaptation and evolution of organisms.
生物は,遺伝情報を安定に維持し次の世代に引き継ぐ一方で,様々な突然変異を受け容れることによりゲノムを改変し多様化させる仕組みを持っている。本講義では,DNA組換えによって引き起こされるゲノムのダイナミックな動態とその生物学的意義について解説する。また,ゲノム動態に関する英語の文献の講読も行う。
Organisms securely maintain genetic information and pass it on to the next generation, and on the other hand, have mechanisms that change and diversify genomes by assimilating various spontaneous mutations. In the lecture, the lecturer will explain the dynamic kinetics of genomes caused by DNA recombination and their biological significance. Additionally, the students will read English literature regarding genome kinetics.
1 | DNA組換えの概念・分類 |
2 | トランスポゾンの分類・転移機構 |
3 | トランスポゾンの転移により引き起こされるDNA組換え(1) |
4 | トランスポゾンの転移により引き起こされるDNA組換え(2) |
5 | レトロトランスポゾンの転移機構 |
6 | レトロトランスポゾンの転移により引き起こされるDNA組換え |
7 | トランスポゾンが生物ゲノムの進化に与えるインパクト(1) |
8 | トランスポゾンが生物ゲノムの進化に与えるインパクト(2) |
9 | その他のDNA組換え(1) |
10 | その他のDNA組換え(2) |
11 | ゲノム動態に関する文献の講読(1) |
12 | ゲノム動態に関する文献の講読(2) |
13 | ゲノム動態に関する文献の講読(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
資料プリントを配付するので,事前に目を通してから授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(50%) 授業への取り組み(30%) 小テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
リアクションペーパーに対するフィードバックは、次回の授業時に行う。