日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB052/MB052MB052 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
相互行為論の基本的な考え方 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The purpose of this class is to understand the basic ideas of social interactions in sociology.
In this class, we will explore directions of studies of social interactions, including E. Goffman's work, Ethnomethodology and conversation analysis. We will also set up opportunities for case analysis according to the participants' interests.
1 | イントロダクション |
2 | 文献の報告・事例の検討 |
3 | 文献の報告・事例の検討 |
4 | 文献の報告・事例の検討 |
5 | 文献の報告・事例の検討 |
6 | 文献の報告・事例の検討 |
7 | 文献の報告・事例の検討 |
8 | 文献の報告・事例の検討 |
9 | 文献の報告・事例の検討 |
10 | 文献の報告・事例の検討 |
11 | 文献の報告・事例の検討 |
12 | 文献の報告・事例の検討 |
13 | 文献の報告・事例の検討 |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
該当文献を精読し、論点・疑問点を整理して、授業に参加すること。その他必要に応じて、授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加の積極性(50%) 報告・発表内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
社会学における相互行為論の基本的な考え方を理解する。
The purpose of this class is to understand the basic ideas of social interactions in sociology.
この講義では、E.ゴフマンの著作およびエスノメソドロジー・会話分析を含む、相互行為研究について検討する。また、参加者の関心に従って、具体的な事例分析の検討を行う機会を設ける予定である。
In this class, we will explore directions of studies of social interactions, including E. Goffman's work, Ethnomethodology and conversation analysis. We will also set up opportunities for case analysis according to the participants' interests.
1 | イントロダクション |
2 | 文献の報告・事例の検討 |
3 | 文献の報告・事例の検討 |
4 | 文献の報告・事例の検討 |
5 | 文献の報告・事例の検討 |
6 | 文献の報告・事例の検討 |
7 | 文献の報告・事例の検討 |
8 | 文献の報告・事例の検討 |
9 | 文献の報告・事例の検討 |
10 | 文献の報告・事例の検討 |
11 | 文献の報告・事例の検討 |
12 | 文献の報告・事例の検討 |
13 | 文献の報告・事例の検討 |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
該当文献を精読し、論点・疑問点を整理して、授業に参加すること。その他必要に応じて、授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加の積極性(50%) 報告・発表内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |