日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB073/MB073MB073 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中級多変量解析 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To Learn intermediate-level multivariate analysis techniques used in quantitative sociology.
Assuming that graduate students have learned the basics of social statistics and multivariate analysis, you will need the knowledge and knowledge to understand academic papers and apply those methods, especially intermediate-level models, to write your own papers. The purpose is to acquire skills. Learn everything from data collection and handling to analysis and interpretation based on a sociological standpoint. Students will also practice using the statistical software SPSS.
1 | 量的分析の応用のために |
2 | 記述統計とハンドリング |
3 | カテゴリカル変数の関連 |
4 | 量的変数の関連 |
5 | 重回帰分析の基礎 |
6 | 重回帰分析の応用 |
7 | 二値カテゴリカル従属変数の解析 |
8 | 多値カテゴリカル従属変数の解析 |
9 | 連続時間の生存分析 |
10 | 離散時間の生存分析 |
11 | マルチレベル分析 |
12 | パネルデータに対するマルチレベル分析の適用 |
13 | 傾向スコア法 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト該当箇所の予習と、前回内容に基づく課題による復習をすることが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
提出課題(30%) 授業内小テスト(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三輪哲・林雄亮 | 『SPSSによる応用多変量解析』 | オーム社 | 2014 | 4274050114 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 康永秀生ほか | 『できる! 傾向スコア分析: SPSS・Stata・R を用いた必勝マニュアル』 | 金原出版 | 2017 | 4307004841 |
授業中にソフトウェアSPSSを使用するので、各自何らかの形で準備すること。
計量社会学での応用で利活用される、中級レベルの多変量解析技法を学ぶ。
To Learn intermediate-level multivariate analysis techniques used in quantitative sociology.
社会統計学や多変量解析の基礎を学んでいる事を前提に、それらの手法、とりわけ中級レベルのモデルについて、学術論文を理解することや、適用して自身の論文を執筆するための知識・技能を身に付ける事を目的とする。社会学的な立場に基づいて、データの収集やハンドリングから、解析そして解釈までを学ぶ。統計ソフトウェアSPSSを使用した実習もおこなう。
Assuming that graduate students have learned the basics of social statistics and multivariate analysis, you will need the knowledge and knowledge to understand academic papers and apply those methods, especially intermediate-level models, to write your own papers. The purpose is to acquire skills. Learn everything from data collection and handling to analysis and interpretation based on a sociological standpoint. Students will also practice using the statistical software SPSS.
1 | 量的分析の応用のために |
2 | 記述統計とハンドリング |
3 | カテゴリカル変数の関連 |
4 | 量的変数の関連 |
5 | 重回帰分析の基礎 |
6 | 重回帰分析の応用 |
7 | 二値カテゴリカル従属変数の解析 |
8 | 多値カテゴリカル従属変数の解析 |
9 | 連続時間の生存分析 |
10 | 離散時間の生存分析 |
11 | マルチレベル分析 |
12 | パネルデータに対するマルチレベル分析の適用 |
13 | 傾向スコア法 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト該当箇所の予習と、前回内容に基づく課題による復習をすることが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
提出課題(30%) 授業内小テスト(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三輪哲・林雄亮 | 『SPSSによる応用多変量解析』 | オーム社 | 2014 | 4274050114 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 康永秀生ほか | 『できる! 傾向スコア分析: SPSS・Stata・R を用いた必勝マニュアル』 | 金原出版 | 2017 | 4307004841 |
授業中にソフトウェアSPSSを使用するので、各自何らかの形で準備すること。