日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Sociology
Course Code MB085
Theme・Subtitle 文化の社会学:消費社会における物質文化と身体技術
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
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Credits 2
Course Number SOC5040
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

The aim of the course is to elucidate precisely the advancement of consumerization in urban Tokyo, and to devise analytical techniques so that each student can attain this independently.

【Course Contents】

This class will explore the burgeoning of consumerism in the metropolises of Tokyo. The initial segment of the lesson will be devoted to examining the scholarly literature, while the subsequent segment of the session will be dedicated to performing either quantitative or qualitative research.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 消費社会論・物質文化に関する文献の分析1
3 消費社会論・物質文化に関する文献の分析2
4 消費社会論・物質文化に関する文献の分析3
5 消費社会論・物質文化に関する文献の分析4
6 消費社会論・物質文化に関する文献の分析5
7 消費社会論・物質文化に関する調査法の分析1
8 消費社会論・物質文化に関する調査法の分析2
9 消費社会論・物質文化に関する調査法の分析3
10 各自の調査・発表1
11 各自の調査・発表2
12 各自の調査・発表3
13 各自の調査・発表4
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

履修者には、文献の購読と、各自の調査・分析を義務付ける。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 提出物の評価(40%)
ゼミにおける発表及び活動状況の評価(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 貞包英之 『サブカルチャーを消費する』 玉川大学出版局 2022
2 貞包英之 『消費社会を問いなおす』 筑摩書房 2023
3 ジョルダン・サンド 『東京ヴァナキュラー』 新曜社 2022
その他 (Others)
英語圏の文献を中心に、授業にて適宜指示する(論文・書籍の一部をオンラインで共有の予定)。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジャン・ボードリヤール 『消費社会の神話と構造』 紀伊國屋書店 2015
2 ダニエル・ミラー 『消費は何を変えるのか』 法政大学出版局 2022
その他 (Others)
授業にて指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】