日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB087/MB087MB087 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
東アジアのメディア、ジャーナリズム、ポピュラーカルチャー研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5040 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
他研究科生履修不可 |
This course aims to understand the systems and cultures of media/journalism industries in East Asia from a global comparative perspective. Students will learn research skills, literature review, and data analysis related to the media, journalism, and culture industry. The research methods include questionnaires, fieldwork, interviews, and other research skills to carry out the research project.
This course will compare media, journalism, and popular culture in East Asia from the perspectives of media and journalism studies. Considering the students' research interests, the target regions for comparison will be Taiwan, South Korea, Japan, Hong Kong, and Singapore.
Research methods include media system analysis, qualitative media analysis, questionnaire surveys, fieldwork, and interviews. Students will learn theoretical analysis perspectives through reading literature and reviewing previous research, while each will design their research plan and collect data. We will focus on media system analysis, qualitative media analysis, and questionnaire surveys in the spring semester and conduct field surveys in the target areas in the fall semester.
1 | ガイダンス |
2 | 文献輪読 |
3 | 文献輪読 |
4 | 文献輪読 |
5 | 各国・地域におけるメディア・ジャーナリズムの現状分析 |
6 | 各国・地域におけるメディア・ジャーナリズムの現状分析 |
7 | 各国・地域におけるメディア・ジャーナリズムの現状分析 |
8 | データ収集・分析の実践 |
9 | データ収集・分析の実践 |
10 | データ収集・分析の実践 |
11 | 分析報告とディスカッション |
12 | 分析報告とディスカッション |
13 | 分析報告とディスカッション |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業計画は、調査計画及び実施の過程で、予定などが前後することがある。
講読以外に、調査・発表における作業上のやりとり で英語を使用する機会があるので、アカデミック・ ライティングなども含めて学習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業での発表及び討論(30%) 研究プレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | NHK放送文化研究所 | 『NHKデータブック 世界の放送2021』 | NHK出版 | 2021 | |
2 | Hallin, C. Daniel and Paolo Mancini | Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics | Cambridge University Press | 2000 | 0521543088 |
3 | Hallin, C. Daniel and Paolo Mancini | Comparing Media Systems Beyond the Western World | Cambridge University Press | 2012 | 1107699541 |
4 | Hanitzsch, Thomas, Folker Hanusch, Jyotika Ramaprasad | Worlds of Journalism: Journalistic Cultures Around the Globe | Columbia Univ Pr | 2019 | 0231186428 |
5 | 林怡蕿 | 『台湾のエスニシティとメディア―統合の受容と拒絶のポリティクス』 | 立教大学出版会 | 2014 | 4901988255 |
6 | Carlson, Matt and Seth C. Lewis | Boundaries of Journalism: Professionalism, Practices and Participation | Rouledge | 2015 | 1138017841 |
7 | ジェンキンス, H. | 『コンヴァージェンス・カルチャー: ファンとメディアがつくる参加型文化』 | 晶文社 | 2021 | 4794972482 |
その他 (Others) | |||||
授業内で提示する。 |
東アジア地域におけるメディアおよびジャーナリズムのシステムや文化について、グローバル比較の視点から理解する。調査研究を遂行するためのリサーチスキル、文献調査、メディアやエンタテインメント産業、そしてジャーナリズムに関わるデータ分析、アンケート、フィールドワーク、聞き取り調査などの研究手法を学ぶ。
This course aims to understand the systems and cultures of media/journalism industries in East Asia from a global comparative perspective. Students will learn research skills, literature review, and data analysis related to the media, journalism, and culture industry. The research methods include questionnaires, fieldwork, interviews, and other research skills to carry out the research project.
東アジアにおけるメディアおよびジャーナリズムのシステムや文化の比較を主題とする。比較対象地域は、台湾、韓国、日本、そして香港、シンガポールなどを視野に入れて、受講生の構成や希望などを考慮して定める。
調査方法としては、メディアシステム分析、質的メディア分析、アンケート調査、フィールドワーク、聞き取り調査などを用いる。文献輪読を通して理論的な分析視点を学び、先行研究のレビューを行いつつ、受講生は、自ら研究調査計画の設計、データ収集に取り組む。春学期中は、メディアシステム分析、質的メディア分析、アンケート調査を中心に行い、夏から秋学期中にかけて適切な時期にフィールド調査を行う。
This course will compare media, journalism, and popular culture in East Asia from the perspectives of media and journalism studies. Considering the students' research interests, the target regions for comparison will be Taiwan, South Korea, Japan, Hong Kong, and Singapore.
Research methods include media system analysis, qualitative media analysis, questionnaire surveys, fieldwork, and interviews. Students will learn theoretical analysis perspectives through reading literature and reviewing previous research, while each will design their research plan and collect data. We will focus on media system analysis, qualitative media analysis, and questionnaire surveys in the spring semester and conduct field surveys in the target areas in the fall semester.
1 | ガイダンス |
2 | 文献輪読 |
3 | 文献輪読 |
4 | 文献輪読 |
5 | 各国・地域におけるメディア・ジャーナリズムの現状分析 |
6 | 各国・地域におけるメディア・ジャーナリズムの現状分析 |
7 | 各国・地域におけるメディア・ジャーナリズムの現状分析 |
8 | データ収集・分析の実践 |
9 | データ収集・分析の実践 |
10 | データ収集・分析の実践 |
11 | 分析報告とディスカッション |
12 | 分析報告とディスカッション |
13 | 分析報告とディスカッション |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業計画は、調査計画及び実施の過程で、予定などが前後することがある。
講読以外に、調査・発表における作業上のやりとり で英語を使用する機会があるので、アカデミック・ ライティングなども含めて学習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業での発表及び討論(30%) 研究プレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業内で提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | NHK放送文化研究所 | 『NHKデータブック 世界の放送2021』 | NHK出版 | 2021 | |
2 | Hallin, C. Daniel and Paolo Mancini | Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics | Cambridge University Press | 2000 | 0521543088 |
3 | Hallin, C. Daniel and Paolo Mancini | Comparing Media Systems Beyond the Western World | Cambridge University Press | 2012 | 1107699541 |
4 | Hanitzsch, Thomas, Folker Hanusch, Jyotika Ramaprasad | Worlds of Journalism: Journalistic Cultures Around the Globe | Columbia Univ Pr | 2019 | 0231186428 |
5 | 林怡蕿 | 『台湾のエスニシティとメディア―統合の受容と拒絶のポリティクス』 | 立教大学出版会 | 2014 | 4901988255 |
6 | Carlson, Matt and Seth C. Lewis | Boundaries of Journalism: Professionalism, Practices and Participation | Rouledge | 2015 | 1138017841 |
7 | ジェンキンス, H. | 『コンヴァージェンス・カルチャー: ファンとメディアがつくる参加型文化』 | 晶文社 | 2021 | 4794972482 |
その他 (Others) | |||||
授業内で提示する。 |