日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB461/MB461MB461 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本語学術論文の書き方——形式と作法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn structures and methods of Japanese academic papers. Students will learn to write theses with appropriate forms and expressions.
Students will learn structures and methods of Japanese academic papers. Each time, after professor explains basic matters, students edit their own passages or short essays with each other. Through this collaborated editing, students will deepen their understanding about structures and methods of Japanese academic papers. Students will acquire appropriate forms and academic paper techniques.
1 | イントロダクション:授業の狙いと各回の説明・授業を行う上での注意事項の説明 |
2 | 日本語学術論文の形式(1):論文の構成(問いと仮説) |
3 | 日本語学術論文の形式(2):論文の構成(問いと仮説) |
4 | 日本語学術論文の形式(3):先行研究の整理の仕方1 |
5 | 日本語学術論文の形式(4):先行研究の整理の仕方2 |
6 | 日本語学術論文の作法(1):記述上の約束事/注 |
7 | 日本語学術論文の作法(2):引用・文献リスト |
8 | 日本語学術論文の作法(3):図表の注意事項 |
9 | 日本語学術論文の作法(4):校正 |
10 | 小論文の相互添削(1) |
11 | 小論文の相互添削(2) |
12 | 小論文の相互添削(3) |
13 | 小論文の相互添削(4) |
14 | 小論文の相互添削(5) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の主たる教材は授業時間外に各自が執筆した文章や小論文となる。従って、各回で指示する授業時間外の課題に取り組むことが必須となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 各回課題の提出状況(30%) 授業への貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
日本社会学会『社会学評論 スタイルガイド』(https://jss-sociology.org/bulletin/guide/) |
授業時にノートPCを持参することが望ましい。
日本語学術論文の形式や作法について学び、適切な形式・表現を用いて履修者自身で論文を執筆できるようになることを目指す。
Students will learn structures and methods of Japanese academic papers. Students will learn to write theses with appropriate forms and expressions.
日本語学術論文の形式や作法について学ぶ。各回では基本的な事項の解説の後、履修者自身が用意した文章や小論文を教材として履修者同士で添削を行う。履修者の相互添削を通して、日本語学術論文の形式や作法の理解を深め、履修者自身が適切な形式の学術論文の技法を身につける。
Students will learn structures and methods of Japanese academic papers. Each time, after professor explains basic matters, students edit their own passages or short essays with each other. Through this collaborated editing, students will deepen their understanding about structures and methods of Japanese academic papers. Students will acquire appropriate forms and academic paper techniques.
1 | イントロダクション:授業の狙いと各回の説明・授業を行う上での注意事項の説明 |
2 | 日本語学術論文の形式(1):論文の構成(問いと仮説) |
3 | 日本語学術論文の形式(2):論文の構成(問いと仮説) |
4 | 日本語学術論文の形式(3):先行研究の整理の仕方1 |
5 | 日本語学術論文の形式(4):先行研究の整理の仕方2 |
6 | 日本語学術論文の作法(1):記述上の約束事/注 |
7 | 日本語学術論文の作法(2):引用・文献リスト |
8 | 日本語学術論文の作法(3):図表の注意事項 |
9 | 日本語学術論文の作法(4):校正 |
10 | 小論文の相互添削(1) |
11 | 小論文の相互添削(2) |
12 | 小論文の相互添削(3) |
13 | 小論文の相互添削(4) |
14 | 小論文の相互添削(5) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の主たる教材は授業時間外に各自が執筆した文章や小論文となる。従って、各回で指示する授業時間外の課題に取り組むことが必須となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 各回課題の提出状況(30%) 授業への貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
日本社会学会『社会学評論 スタイルガイド』(https://jss-sociology.org/bulletin/guide/) |
授業時にノートPCを持参することが望ましい。