日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code MB703
Theme・Subtitle 計量社会学の基礎と応用
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC6010
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

A variety of models are used in quantitative sociology. In this class, we will focus on some of these models and aim to learn the methodological foundations and application examples.
In 2024, we will particularly focus on the models for longitudinal data analysis.

【Course Contents】

First, I will give a lecture on the overall picture of quantitative sociology and basic matters related to the content that will be covered this year.
Afterwards, students will read the text to understand the methodological basis of the model. This year, we will particularly focus on fixed effects regression models and latent growth curve models.
Students will search for empirical research papers using these models and report on them.
At times, we also conduct exercises on implementing these models using software.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 計量社会学の役割と回帰モデルの基本
3 『固定効果モデル』第2章
4 『固定効果モデル』第3章
5 『固定効果モデル』第4章
6 『固定効果モデル』第5章
7 『固定効果モデル』第6章
8 『潜在成長曲線モデル』第1章
9 『潜在成長曲線モデル』第2章
10 『潜在成長曲線モデル』第3章
11 『潜在成長曲線モデル』第4章
12 『潜在成長曲線モデル』第5章
13 実証論文に基づく報告(1)
14 実証論文に基づく報告(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テキスト該当箇所の予習と、復習を兼ねて関連文献の渉猟が求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内の報告(50%)
取り組みの積極性(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 P. Allison(太郎丸博監訳) 『固定効果モデル』 共立出版 2022 9784320114128
2 K. J. Preacher et al.(大橋洸太郎訳) 『潜在成長曲線モデル』 共立出版 2023 9784320114166

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

学部科目「多変量解析」および秋学期開講「量的分析法」を既習またはそれと同等の知識水準を有することが求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】