日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB703/MB703MB703 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
計量社会学の基礎と応用 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
A variety of models are used in quantitative sociology. In this class, we will focus on some of these models and aim to learn the methodological foundations and application examples.
In 2024, we will particularly focus on the models for longitudinal data analysis.
First, I will give a lecture on the overall picture of quantitative sociology and basic matters related to the content that will be covered this year.
Afterwards, students will read the text to understand the methodological basis of the model. This year, we will particularly focus on fixed effects regression models and latent growth curve models.
Students will search for empirical research papers using these models and report on them.
At times, we also conduct exercises on implementing these models using software.
1 | イントロダクション |
2 | 計量社会学の役割と回帰モデルの基本 |
3 | 『固定効果モデル』第2章 |
4 | 『固定効果モデル』第3章 |
5 | 『固定効果モデル』第4章 |
6 | 『固定効果モデル』第5章 |
7 | 『固定効果モデル』第6章 |
8 | 『潜在成長曲線モデル』第1章 |
9 | 『潜在成長曲線モデル』第2章 |
10 | 『潜在成長曲線モデル』第3章 |
11 | 『潜在成長曲線モデル』第4章 |
12 | 『潜在成長曲線モデル』第5章 |
13 | 実証論文に基づく報告(1) |
14 | 実証論文に基づく報告(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト該当箇所の予習と、復習を兼ねて関連文献の渉猟が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内の報告(50%) 取り組みの積極性(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | P. Allison(太郎丸博監訳) | 『固定効果モデル』 | 共立出版 | 2022 | 9784320114128 |
2 | K. J. Preacher et al.(大橋洸太郎訳) | 『潜在成長曲線モデル』 | 共立出版 | 2023 | 9784320114166 |
学部科目「多変量解析」および秋学期開講「量的分析法」を既習またはそれと同等の知識水準を有することが求められる。
計量社会学では、多様なモデルが用いられている。この授業では、それらモデルのうち、いくつかのものに焦点をあて、方法論的基礎と応用例を学ぶことを目標とする。
2025年度は、「縦断的データの分析モデル」を特にとりあげる。
A variety of models are used in quantitative sociology. In this class, we will focus on some of these models and aim to learn the methodological foundations and application examples.
In 2024, we will particularly focus on the models for longitudinal data analysis.
まず,計量社会学の全体像と、今年扱う内容にかかわる内容についての基本的事項を講義する。
その後、テキスト講読をおこなって、モデルの方法的基礎を理解する。なお今年は、特に、固定効果モデル、潜在成長曲線モデルをとりあげる。
受講生は、それらモデルを用いた実証研究論文を探し、報告をする。
時には、これらモデルのソフトウェアによる実践について、演習をおこなうこともある。
First, I will give a lecture on the overall picture of quantitative sociology and basic matters related to the content that will be covered this year.
Afterwards, students will read the text to understand the methodological basis of the model. This year, we will particularly focus on fixed effects regression models and latent growth curve models.
Students will search for empirical research papers using these models and report on them.
At times, we also conduct exercises on implementing these models using software.
1 | イントロダクション |
2 | 計量社会学の役割と回帰モデルの基本 |
3 | 『固定効果モデル』第2章 |
4 | 『固定効果モデル』第3章 |
5 | 『固定効果モデル』第4章 |
6 | 『固定効果モデル』第5章 |
7 | 『固定効果モデル』第6章 |
8 | 『潜在成長曲線モデル』第1章 |
9 | 『潜在成長曲線モデル』第2章 |
10 | 『潜在成長曲線モデル』第3章 |
11 | 『潜在成長曲線モデル』第4章 |
12 | 『潜在成長曲線モデル』第5章 |
13 | 実証論文に基づく報告(1) |
14 | 実証論文に基づく報告(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト該当箇所の予習と、復習を兼ねて関連文献の渉猟が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内の報告(50%) 取り組みの積極性(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | P. Allison(太郎丸博監訳) | 『固定効果モデル』 | 共立出版 | 2022 | 9784320114128 |
2 | K. J. Preacher et al.(大橋洸太郎訳) | 『潜在成長曲線モデル』 | 共立出版 | 2023 | 9784320114166 |
学部科目「多変量解析」および秋学期開講「量的分析法」を既習またはそれと同等の知識水準を有することが求められる。