日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB709/MB709MB709 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ライフストーリー研究の基礎 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aims to help students learn about the basic ideas and perspectives of life story research.
What it means to understand life of others? What is "life" in the first place? Students will critically read literatures related to life story research, and learn about the basic ideas and perspectives of life story research. Furthermore, students will report on their own field research.
1 | イントロダクション |
2 | お互いを知り合う |
3 | お互いを知り合う |
4 | お互いを知り合う |
5 | 調査研究報告・文献報告 |
6 | 調査研究報告・文献報告 |
7 | 調査研究報告・文献報告 |
8 | 調査研究報告・文献報告 |
9 | 調査研究報告・文献報告 |
10 | 調査研究報告・文献報告 |
11 | 調査研究報告・文献報告 |
12 | 調査研究報告・文献報告 |
13 | 調査研究報告・文献報告 |
14 | 調査研究報告・文献報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に適宜指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への貢献(50%) 報告内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読文献は受講者と相談して決めます。 |
ライフストーリー研究の基本的な考え方や視点を学ぶことを目的とする。
The aims to help students learn about the basic ideas and perspectives of life story research.
他者のライフを理解するとはどういうことか。そもそも「ライフ」とは何か。関連文献を批判的に読み解き、ライフストーリー研究の基本的な考え方や視点を学ぶ。また、受講者自身の調査研究についても報告してもらう。
What it means to understand life of others? What is "life" in the first place? Students will critically read literatures related to life story research, and learn about the basic ideas and perspectives of life story research. Furthermore, students will report on their own field research.
1 | イントロダクション |
2 | お互いを知り合う |
3 | お互いを知り合う |
4 | お互いを知り合う |
5 | 調査研究報告・文献報告 |
6 | 調査研究報告・文献報告 |
7 | 調査研究報告・文献報告 |
8 | 調査研究報告・文献報告 |
9 | 調査研究報告・文献報告 |
10 | 調査研究報告・文献報告 |
11 | 調査研究報告・文献報告 |
12 | 調査研究報告・文献報告 |
13 | 調査研究報告・文献報告 |
14 | 調査研究報告・文献報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に適宜指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への貢献(50%) 報告内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読文献は受講者と相談して決めます。 |