日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB726/MB726MB726 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域再生とまちづくり |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will study the latest city theories including creative city, community revitalization, city building, and citizen activity. Students will compare Japan with Europe and US when analyzing strategies to revitalize cities.
Students will study survival strategies for cities in rapidly globalized modern society, including theories of global city, creative city, and shrinking city. What city policies do governments and local agencies adopt? Which organizations participate in government, market, and civilian sectors? How do they plan to solve these issues? Students will analyze current state of these topics. Based on their research subjects and plans, students will report and discuss their original researches.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読(1) |
3 | 文献講読(2) |
4 | 文献講読(3) |
5 | 文献講読(4) |
6 | 文献講読(5) |
7 | 文献講読(6) |
8 | 中間討論 |
9 | 文献講読(7) |
10 | 文献講読(8) |
11 | 各自報告 |
12 | 各自報告 |
13 | 各自報告 |
14 | 全体討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
ゼミ報告、発言、積極的関与(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
演習内で適宜指示。 |
創造都市論、コミュニティ再生,まちづくりや市民活動に関する最新の都市理論を検証しつつ,都市再生戦略について,欧米との比較を行いながら分析をする。
Students will study the latest city theories including creative city, community revitalization, city building, and citizen activity. Students will compare Japan with Europe and US when analyzing strategies to revitalize cities.
急速にグローバル化する現代社会において,世界都市論,創造都市論,縮小都市論など,都市の生き残り戦略を取り上げる。各国の政府や自治体がどのような都市政策をとっているのか,またそこに政府セクター,市場セクター,市民セクターなど,どのような主体が参加し問題解決を図っているのか,現状を分析する。さらに各自の研究課題と研究計画に基づき,オリジナルの研究報告を行い,討論をする。
Students will study survival strategies for cities in rapidly globalized modern society, including theories of global city, creative city, and shrinking city. What city policies do governments and local agencies adopt? Which organizations participate in government, market, and civilian sectors? How do they plan to solve these issues? Students will analyze current state of these topics. Based on their research subjects and plans, students will report and discuss their original researches.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読(1) |
3 | 文献講読(2) |
4 | 文献講読(3) |
5 | 文献講読(4) |
6 | 文献講読(5) |
7 | 文献講読(6) |
8 | 中間討論 |
9 | 文献講読(7) |
10 | 文献講読(8) |
11 | 各自報告 |
12 | 各自報告 |
13 | 各自報告 |
14 | 全体討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
ゼミ報告、発言、積極的関与(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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演習内で適宜指示。 |