日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB733/MB733MB733 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域の語りを聞き取る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
This course aims to apprise students about methods of environmental sociology research emphasizing local sites. Students will need to collect, examine, and critically analyze literature describing the Fukushima nuclear accident and subsequent pollution trials.
Students will investigate the Fukushima nuclear disaster and the various pollution trials with reference to the structures of inflicting damage and being afflicted as well as the judicial reconstruction of social values. Additionally, students will conduct field interviews and surveys and understand the various social issues associated with research in environmental sociology.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | 文献講読5 |
7 | テーマを深める:方法論的検討1 |
8 | テーマを深める:方法論的検討2 |
9 | 調査1 |
10 | 調査2 |
11 | 調査3 |
12 | 調査4 |
13 | 理論とデータに基づく社会問題の理解1 |
14 | 理論とデータに基づく社会問題の理解2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献紹介とレジュメ作成
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 報告と議論(60%) |
備考 (Notes) | ||
調査費用は自己負担になります。希望者のみ参加とします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
図書館データベースの資料を適宜、使用します。 その他、資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 関礼子編 | 被災と避難の社会学 | 東信堂 | 2018 |
福島原発事故や公害裁判について文献を調査・収集・読み解き、調査・ヒアリングを行いながら、現場重視の環境社会学の研究手法を学ぶ。
This course aims to apprise students about methods of environmental sociology research emphasizing local sites. Students will need to collect, examine, and critically analyze literature describing the Fukushima nuclear accident and subsequent pollution trials.
福島原発事故や公害裁判の事例研究を行い、加害・被害の構造と司法による社会的価値の再構築という文脈を交えながら、環境社会学における社会問題研究について学び、あわせてフィールドでの聞き取り調査を実施する。なお、Covid-19の状況によって、内容を変更することがある。
Students will investigate the Fukushima nuclear disaster and the various pollution trials with reference to the structures of inflicting damage and being afflicted as well as the judicial reconstruction of social values. Additionally, students will conduct field interviews and surveys and understand the various social issues associated with research in environmental sociology.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | 文献講読5 |
7 | テーマを深める:方法論的検討1 |
8 | テーマを深める:方法論的検討2 |
9 | 調査1 |
10 | 調査2 |
11 | 調査3 |
12 | 調査4 |
13 | 理論とデータに基づく社会問題の理解1 |
14 | 理論とデータに基づく社会問題の理解2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献紹介とレジュメ作成
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 報告と議論(60%) |
備考 (Notes) | ||
調査費用は自己負担になります。希望者のみ参加とします。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
図書館データベースの資料を適宜、使用します。 その他、資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 関礼子編 | 被災と避難の社会学 | 東信堂 | 2018 |