日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB753/MB753MB753 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
消費社会の歴史と現在 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goals of this class are as follows.
1)To understand in detail the theory of consumer society.
2)To understand in detail the past of the consumer society and how it has influenced the present.
3)To understand the different events that take place in consumer society according to sociology.
In order to understand consumer society, it is important to analyze its history in the context of a specific subject. Therefore, while critically reviewing the existing literature, we expect each student to determine his or her own specific subject and pursue his or her own research. The subjects of analysis are expected to include a variety of social phenomena such as popular culture, sex, family, and labor.
1 | 消費社会を考えることの展望と授業の詳細について説明する。 |
2 | 文献講読予定 |
3 | 文献講読予定 |
4 | 文献講読予定 |
5 | 文献講読予定 |
6 | 研究発表予定 |
7 | 研究発表予定 |
8 | 研究発表予定 |
9 | 研究発表予定 |
10 | 研究発表予定 |
11 | 研究発表予定 |
12 | 研究発表予定 |
13 | 研究発表予定 |
14 | 研究発表予定 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定されたテクストを読むとともに、各自で調査・分析する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表1(40%) 発表2(40%) 授業参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
詳細は追って提示する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 貞包英之 | 『消費社会を問い直す』 | 筑摩書房 | 2023 | |
2 | ダニエル・ミラー | 『消費は何を変えるのか』 | 法政大学出版局 | 2021 | |
3 | ジャン・ボードリヤール | 『消費社会の神話と構造』 | 紀伊國屋書房 | 2015 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
詳細は追って提示する |
初回時に説明と文献選定をおこなうため、かならず出席すること。
消費社会の理論について詳細に理解する。
消費社会はいかなる過去を持ち、それが現在のあり方にいかに影響を与えているかを詳細に理解する。
消費社会で展開されている様々な事象について社会学に則して理解する。
The goals of this class are as follows.
1)To understand in detail the theory of consumer society.
2)To understand in detail the past of the consumer society and how it has influenced the present.
3)To understand the different events that take place in consumer society according to sociology.
消費社会について理解するためには、具体的な対象に即してその歴史について分析することが重要になります。そのため既存の文献を批判的に検討していくと同時に、みずから特定の対象を定め研究を進めていきます。その分析対象は、大衆文化を始め、性、家族、労働など多様な社会現象を期待します。
In order to understand consumer society, it is important to analyze its history in the context of a specific subject. Therefore, while critically reviewing the existing literature, we expect each student to determine his or her own specific subject and pursue his or her own research. The subjects of analysis are expected to include a variety of social phenomena such as popular culture, sex, family, and labor.
1 | 消費社会を考えることの展望と授業の詳細について説明する。 |
2 | 文献講読予定 |
3 | 文献講読予定 |
4 | 文献講読予定 |
5 | 文献講読予定 |
6 | 研究発表予定 |
7 | 研究発表予定 |
8 | 研究発表予定 |
9 | 研究発表予定 |
10 | 研究発表予定 |
11 | 研究発表予定 |
12 | 研究発表予定 |
13 | 研究発表予定 |
14 | 研究発表予定 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定されたテクストを読むとともに、各自で調査・分析する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表1(40%) 発表2(40%) 授業参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
詳細は追って提示する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 貞包英之 | 『消費社会を問い直す』 | 筑摩書房 | 2023 | |
2 | ダニエル・ミラー | 『消費は何を変えるのか』 | 法政大学出版局 | 2021 | |
3 | ジャン・ボードリヤール | 『消費社会の神話と構造』 | 紀伊國屋書房 | 2015 |
その他 (Others) | |||||
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詳細は追って提示する |
初回時に説明と文献選定をおこなうため、かならず出席すること。