日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB758/MB758MB758 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
音楽・舞踊の競技性:なぜパフォーマンスで競い合うのか。 |
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
| 授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
| 校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
| 学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
Students will read in rotation the book “Competition Culture : Questioning Artistic and Expressive Activities as Competitions” published in 2024, and consider the idea of competing in performance. Students will then write a report and give a presentation on the competitive nature of performance. The class plan may change slightly depending on the number of students and the progress of the class. Students are expected to have sufficient Japanese reading comprehension.
Students will be exposed to the results of advanced study in the sociology of music, and will be able to utilize the results in their own research.
| 1 | イントロダクション:コンクール文化とは |
| 2 | 輪読① |
| 3 | 輪読② |
| 4 | 輪読③ |
| 5 | 輪読④ |
| 6 | 輪読⑤ |
| 7 | 輪読⑥ |
| 8 | レポート発表 |
| 9 | レポート発表 |
| 10 | レポート発表 |
| 11 | レポート発表 |
| 12 | レポート発表 |
| 13 | レポート発表 |
| 14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
レポートの執筆と発表プレゼンテーションの準備
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内発表(40%) 授業内の積極的な発言(20%) |
| 備考 (Notes) | ||
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 宮入 恭平(編著) / 増野 亜子(編著) / 神保 夏子(編著) / 小塩 さとみ(編著) | 『コンクール文化論 競技としての芸術・表現活動を問う』 | 青弓社 | 2024 |
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 受講者は事前に教科書を購入し最初の授業に持参すること |
2024年に刊行された『コンクール文化論 競技としての芸術・表現活動を問う』を輪読し、パフォーマンスを競い合うことについて考える。その上で、受講生はパフォーマンスの競技性をテーマにレポートの執筆とプレゼンテーションをする。授業計画は、受講生の人数や授業の進捗度合いで多少の変化あり。受講者には十分な日本語の読解力が求められる。
Students will read in rotation the book “Competition Culture : Questioning Artistic and Expressive Activities as Competitions” published in 2024, and consider the idea of competing in performance. Students will then write a report and give a presentation on the competitive nature of performance. The class plan may change slightly depending on the number of students and the progress of the class. Students are expected to have sufficient Japanese reading comprehension.
音楽社会学の先端的な研究成果に触れ、自身の研究に活用できるようになる。
Students will be exposed to the results of advanced study in the sociology of music, and will be able to utilize the results in their own research.
| 1 | イントロダクション:コンクール文化とは |
| 2 | 輪読① |
| 3 | 輪読② |
| 4 | 輪読③ |
| 5 | 輪読④ |
| 6 | 輪読⑤ |
| 7 | 輪読⑥ |
| 8 | レポート発表 |
| 9 | レポート発表 |
| 10 | レポート発表 |
| 11 | レポート発表 |
| 12 | レポート発表 |
| 13 | レポート発表 |
| 14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
レポートの執筆と発表プレゼンテーションの準備
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内発表(40%) 授業内の積極的な発言(20%) |
| 備考 (Notes) | ||
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 宮入 恭平(編著) / 増野 亜子(編著) / 神保 夏子(編著) / 小塩 さとみ(編著) | 『コンクール文化論 競技としての芸術・表現活動を問う』 | 青弓社 | 2024 |
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 受講者は事前に教科書を購入し最初の授業に持参すること |