日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB762/MB762MB762 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
東アジアにおける影の教育と不平等 |
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
| 授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
| 校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
| 学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
In this course, students will read English literature on out-of-school education (so-called "shadow education") and inequality in East Asian societies, including Japan, China, South Korea, and Taiwan. Students will gain an insight for thinking about educational inequality in non-Western contexts, comparing it with the Western context. Each participants will give a presentation on the assigned literature and engage in class discussions together.
The course will explore English literature on the topics of shadow education and inequality. All the participants in this course are required to read the literature and prepare comments in advance in order to make the discussion fruitful. However, since this is a course aimed at graduate students, there will be some flexibility in the course structure to accommodate the interests of the participants.
| 1 | イントロダクション・担当文献の割り振り |
| 2 | 文献講読と議論 1 |
| 3 | 文献講読と議論 2 |
| 4 | 文献講読と議論 3 |
| 5 | 文献講読と議論 4 |
| 6 | 文献講読と議論 5 |
| 7 | 文献講読と議論 6 |
| 8 | 文献講読と議論 7 |
| 9 | 文献講読と議論 8 |
| 10 | 文献講読と議論 9 |
| 11 | 文献講読と議論 10 |
| 12 | 文献講読と議論 11 |
| 13 | 文献講読と議論 12 |
| 14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
| 補足事項 (Supplementary Items) |
|---|
| 事前にその週の文献を読み、各々疑問点やコメントを用意すること。報告担当者はレジュメを準備して報告すること。 |
事前にその週の文献を読み、各々疑問点やコメントを用意すること。報告担当者はレジュメを準備して報告すること。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
指定された文献の紹介・発表(50%) 議論への参加(30%) 最終レポート(20%) |
| 備考 (Notes) | ||
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Young Chun Kimほか | Theorizing Shadow Education and Academic Success in East Asia | Routledge | 2023 | 0367564610 |
| その他 (Others) | |||||
| 上記テキスト以外に取り上げる文献は授業時に紹介する。初回時にテキストを購入していなくてもよい(文献の共有方法は初回時に説明・相談する)。 | |||||
初回に文献の紹介および各回の担当者の割り当てを行うので、履修希望者は初回の授業に必ず出席すること。大学院生を対象とする授業なので、上の内容をベースとしつつも、受講生の関心によっては文献を含め一定程度柔軟に運用する余地を残す。
この授業では、日本や中国、韓国、台湾などの東アジア社会における学校外教育(影の教育)と不平等にかんする英語文献を読むことを通じ、非欧米圏における教育機会の不平等を欧米圏の文脈と比較しながら考えるための視野を獲得する。文献の報告担当者は内容に関するプレゼンを行う。報告担当以外の受講生も事前に文献を読んで授業に臨み、全員でディスカッションを行う。
In this course, students will read English literature on out-of-school education (so-called "shadow education") and inequality in East Asian societies, including Japan, China, South Korea, and Taiwan. Students will gain an insight for thinking about educational inequality in non-Western contexts, comparing it with the Western context. Each participants will give a presentation on the assigned literature and engage in class discussions together.
学校外教育(影の教育)と不平等にかんする英語文献を取り上げる。各回について文献レビュー担当を割り振るが、ディスカッションを実りあるものとするために出席者は全員事前に文献を読み、コメントを用意してくることが求められる。ただし、大学院生を対象とした授業のため、受講者の関心に合わせて一定程度柔軟に運用する余地を残すものとする。
The course will explore English literature on the topics of shadow education and inequality. All the participants in this course are required to read the literature and prepare comments in advance in order to make the discussion fruitful. However, since this is a course aimed at graduate students, there will be some flexibility in the course structure to accommodate the interests of the participants.
| 1 | イントロダクション・担当文献の割り振り |
| 2 | 文献講読と議論 1 |
| 3 | 文献講読と議論 2 |
| 4 | 文献講読と議論 3 |
| 5 | 文献講読と議論 4 |
| 6 | 文献講読と議論 5 |
| 7 | 文献講読と議論 6 |
| 8 | 文献講読と議論 7 |
| 9 | 文献講読と議論 8 |
| 10 | 文献講読と議論 9 |
| 11 | 文献講読と議論 10 |
| 12 | 文献講読と議論 11 |
| 13 | 文献講読と議論 12 |
| 14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
| 補足事項 (Supplementary Items) |
|---|
| 事前にその週の文献を読み、各々疑問点やコメントを用意すること。報告担当者はレジュメを準備して報告すること。 |
事前にその週の文献を読み、各々疑問点やコメントを用意すること。報告担当者はレジュメを準備して報告すること。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
指定された文献の紹介・発表(50%) 議論への参加(30%) 最終レポート(20%) |
| 備考 (Notes) | ||
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Young Chun Kimほか | Theorizing Shadow Education and Academic Success in East Asia | Routledge | 2023 | 0367564610 |
| その他 (Others) | |||||
| 上記テキスト以外に取り上げる文献は授業時に紹介する。初回時にテキストを購入していなくてもよい(文献の共有方法は初回時に説明・相談する)。 | |||||
初回に文献の紹介および各回の担当者の割り当てを行うので、履修希望者は初回の授業に必ず出席すること。大学院生を対象とする授業なので、上の内容をベースとしつつも、受講生の関心によっては文献を含め一定程度柔軟に運用する余地を残す。