日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB765/MB765MB765 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「埋め込みアプローチ」の展開 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Understanding the notion of embeddedness as a basic perspective on economic phenomena, and sociologically recognizing the various problems behind the economic phenomena that are occurring today through the notion of embeddedness.
This course is an introduction to sustainability studies. We will outline the viewpoints and methods of sociologically thinking about economic phenomena, based on the trend of "new economic sociology" that has developed mainly in the United States since the latter half of the 1980s. Focusing on the the modern characteristics of the market mechanism, we will introduce the notion of embeddedness as a perspective of understanding economic phenomena.
1 | イントロダクション―経済学と経済社会学 |
2 | 埋め込みアプローチの基礎(1)市場の時代としての現代社会 |
3 | 埋め込みアプローチの基礎(2)ネットワーク理論①弱い紐帯の強さ |
4 | 埋め込みアプローチの基礎(3)ネットワーク理論②ネットワークの開放性と閉鎖性 |
5 | ビジネスの日常へ(1)市場の中のネットワーク |
6 | ビジネスの日常へ(2)企業の秩序としての業界 |
7 | ビジネスの日常へ(3)経済と権力 |
8 | 世界経済のグローバル・シフトは何をもたらしているのか |
9 | 転職とキャリア |
10 | 仕事と家族 |
11 | 経済と文化(1)市場と文化 |
12 | 経済と文化(2)経済資本・文化資本・社会関係資本 |
13 | 経済と文化(3)「人間の経済」と市場社会 |
14 | まとめとふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本授業は経済社会学の理論的な枠組みの概説が中心となる。具体的な事例について、日ごろから新聞の経済関連の記事に目を通していくことが理解を深める早道である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ディスカッションへの参加(50%) 授業内報告(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の内容に合わせて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 園田薫 | 『外国人雇用の産業社会学』 | 世界思想社 | 2023 | |
2 | 今井順 | 『雇用関係と社会的不平等』 | 有斐閣 | 2021 | |
3 | ニーアル・ファーガソン | 『スクエア・アンド・タワー』 | 東洋経済新報社 | 2019 | |
4 | 小林盾ほか編 | 『リーディングス・合理的選択理論』 | 勁草書房 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
第2回からの6回分の授業では、上記のうちから1冊を初回に選んで講読する予定である。 |
紙での資料の配布は行いませんので、PCを用意してください。
経済現象を捉える基本的な視点として、「埋め込みアプローチ」の特徴を理解すること、および「埋め込みアプローチ」を通して今日起こっている経済現象の背後に存在するさまざまな問題の様相を社会学的に認識すること。
Understanding the notion of embeddedness as a basic perspective on economic phenomena, and sociologically recognizing the various problems behind the economic phenomena that are occurring today through the notion of embeddedness.
この講義では、1980年代後半以降、アメリカを中心に発展してきた「新しい経済社会学」の潮流をもとに、経済現象を社会学的に考える視点と方法について概説する。とくに市場メカニズムの現代的な特徴の解明に焦点を据えて、経済現象を読み解く視点としての「埋め込みアプローチ」の特色について紹介していく。
This course is an introduction to sustainability studies. We will outline the viewpoints and methods of sociologically thinking about economic phenomena, based on the trend of "new economic sociology" that has developed mainly in the United States since the latter half of the 1980s. Focusing on the the modern characteristics of the market mechanism, we will introduce the notion of embeddedness as a perspective of understanding economic phenomena.
1 | イントロダクション―経済学と経済社会学 |
2 | 埋め込みアプローチの基礎(1)市場の時代としての現代社会 |
3 | 埋め込みアプローチの基礎(2)ネットワーク理論①弱い紐帯の強さ |
4 | 埋め込みアプローチの基礎(3)ネットワーク理論②ネットワークの開放性と閉鎖性 |
5 | ビジネスの日常へ(1)市場の中のネットワーク |
6 | ビジネスの日常へ(2)企業の秩序としての業界 |
7 | ビジネスの日常へ(3)経済と権力 |
8 | 世界経済のグローバル・シフトは何をもたらしているのか |
9 | 転職とキャリア |
10 | 仕事と家族 |
11 | 経済と文化(1)市場と文化 |
12 | 経済と文化(2)経済資本・文化資本・社会関係資本 |
13 | 経済と文化(3)「人間の経済」と市場社会 |
14 | まとめとふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本授業は経済社会学の理論的な枠組みの概説が中心となる。具体的な事例について、日ごろから新聞の経済関連の記事に目を通していくことが理解を深める早道である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ディスカッションへの参加(50%) 授業内報告(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の内容に合わせて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 園田薫 | 『外国人雇用の産業社会学』 | 世界思想社 | 2023 | |
2 | 今井順 | 『雇用関係と社会的不平等』 | 有斐閣 | 2021 | |
3 | ニーアル・ファーガソン | 『スクエア・アンド・タワー』 | 東洋経済新報社 | 2019 | |
4 | 小林盾ほか編 | 『リーディングス・合理的選択理論』 | 勁草書房 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
第2回からの6回分の授業では、上記のうちから1冊を初回に選んで講読する予定である。 |
紙での資料の配布は行いませんので、PCを用意してください。