日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB769/MB769MB769 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会運動研究の事例研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal is to learn about the frontiers of social movement studies through concrete case and to acquire the ability to consider recent social phenomena.
Social movements seemed to have stagnated significantly at the end of the 20th century. This was due to the "end" of the Cold War and the "collapse" of socialism. However, at the same time, social movements that pursue democracy through civil revolution remain a universal principle of action. However, this phenomenon cannot be accurately followed by just looking at the trends of social movements by "strong citizens" who can be said to be the majority. This lecture will focus on the history and present of social movements by "minorities" in the frontier of social movement studies. Specifically, we will take up a wide range of accumulated research on the practices of people who are considered to be "socially vulnerable," such as disability studies, feminism, homeless studies, queer studies, and diaspora/immigration studies. From the latest research results in social movement studies, we will select and examine the subject of our study according to the interests of the graduates. We will deepen the discussion through reports by the graduates and a general discussion.
1 | イントロダクション及びテキスト・報告者のスケジューリング |
2 | 輪読及びディスカッション① |
3 | 輪読及びディスカッション② |
4 | 輪読及びディスカッション③ |
5 | 輪読及びディスカッション④ |
6 | 輪読及びディスカッション⑤ |
7 | 輪読及びディスカッション⑥ |
8 | 輪読及びディスカッション⑦ |
9 | 輪読及びディスカッション⑧ |
10 | 輪読及びディスカッション⑨ |
11 | 輪読及びディスカッション⑩ |
12 | 輪読及びディスカッション⑪ |
13 | 輪読及びディスカッション⑫ |
14 | 輪読及びディスカッション⑬ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回指定された文献を読み込んでくること(予習約2時間程度)。
授業中に新たにフォーカスされた文献にあたり、より理解を深めること(復習約2時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告の内容(70%) ディスカッションへの寄与(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読文献は受講者と相談して決めます。 |
社会運動研究のフロンティアについて、具体的な事例研究を通じて学び、近年の社会現象について考察する力を身につけることを目標とする。
The goal is to learn about the frontiers of social movement studies through concrete case and to acquire the ability to consider recent social phenomena.
社会運動は20世紀末に大きく停滞しているように見えた。それは、冷戦の「終結」や社会主義の「崩壊」が背景にある。しかし、同時に、市民革命を通じたデモクラシーを追求する社会運動は、普遍的な行動原理であり続けている。ただし、マジョリティと言える「強い市民」による社会運動のトレンドを見ているだけでは、正確にはその現象はフォローできないだろう。本授業では、社会運動研究のフロンティアについて、マイノリティによる社会運動の歴史と現在にフォーカスする。具体的に、障害学、フェミニズム、寄せ場研究、クィアスタディーズ、ダイアスポラ・移民研究など、「社会的弱者」とされる人たちの実践に関する研究の蓄積を幅広く取り上げる。社会運動研究の最新の研究成果の中から、受講者の関心に即して、検討対象を定め、考究していく。受講者による報告と全体でのディスカッションを通じて、議論を深めていく。
Social movements seemed to have stagnated significantly at the end of the 20th century. This was due to the "end" of the Cold War and the "collapse" of socialism. However, at the same time, social movements that pursue democracy through civil revolution remain a universal principle of action. However, this phenomenon cannot be accurately followed by just looking at the trends of social movements by "strong citizens" who can be said to be the majority. This lecture will focus on the history and present of social movements by "minorities" in the frontier of social movement studies. Specifically, we will take up a wide range of accumulated research on the practices of people who are considered to be "socially vulnerable," such as disability studies, feminism, homeless studies, queer studies, and diaspora/immigration studies. From the latest research results in social movement studies, we will select and examine the subject of our study according to the interests of the graduates. We will deepen the discussion through reports by the graduates and a general discussion.
1 | イントロダクション及びテキスト・報告者のスケジューリング |
2 | 輪読及びディスカッション① |
3 | 輪読及びディスカッション② |
4 | 輪読及びディスカッション③ |
5 | 輪読及びディスカッション④ |
6 | 輪読及びディスカッション⑤ |
7 | 輪読及びディスカッション⑥ |
8 | 輪読及びディスカッション⑦ |
9 | 輪読及びディスカッション⑧ |
10 | 輪読及びディスカッション⑨ |
11 | 輪読及びディスカッション⑩ |
12 | 輪読及びディスカッション⑪ |
13 | 輪読及びディスカッション⑫ |
14 | 輪読及びディスカッション⑬ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回指定された文献を読み込んでくること(予習約2時間程度)。
授業中に新たにフォーカスされた文献にあたり、より理解を深めること(復習約2時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告の内容(70%) ディスカッションへの寄与(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読文献は受講者と相談して決めます。 |