日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB770/MB770MB770 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会運動研究の理論的・方法論的探求 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
- Mapping the theoretical and methodological foundations of social movement research.
- Applying interpretation and explanation to specific social movement phenomena.
Since the 21st century, social movement studies has been revitalized. Globalization, neo-liberalism, terrorism, climate change, pandemics, and information technology. As global synchronicity increases, the nature of social movements is changing both domestically and internationally. From collective action to identity politics. From social change to self-realization. The scope of social movement studies is broad, which is also a factor. Research that emphasizes historical context and life history aspects, which have not been sufficient until now, has also appeared. From the classics of social movement studies to contemporary theory, the subject of study will be selected based on the interests of the graduates, and the discussion will be deepened through reports and discussions by the graduates.
1 | イントロダクション及びテキスト・報告者のスケジューリング |
2 | 輪読及びディスカッション① |
3 | 輪読及びディスカッション② |
4 | 輪読及びディスカッション③ |
5 | 輪読及びディスカッション④ |
6 | 輪読及びディスカッション⑤ |
7 | 輪読及びディスカッション⑥ |
8 | 輪読及びディスカッション⑦ |
9 | 輪読及びディスカッション⑧ |
10 | 輪読及びディスカッション⑨ |
11 | 輪読及びディスカッション⑩ |
12 | 輪読及びディスカッション⑪ |
13 | 輪読及びディスカッション⑫ |
14 | 輪読及びディスカッション⑬ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回指定された文献を読み込んでくること(予習約2時間程度)。
授業中に新たにフォーカスされた文献にあたり、理解を深めること(復習約2時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告のプレゼンテーション(70%) ディスカッションへの寄与(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読文献は受講者と相談して決めます。 |
・社会運動研究に関する理論的及び方法論的なマッピングができる。
・具体的な社会運動現象に適応して、解釈と説明することができる。
- Mapping the theoretical and methodological foundations of social movement research.
- Applying interpretation and explanation to specific social movement phenomena.
21世紀以降、社会運動研究は再活性化してきている。グローバル化、ネオ・リベラリズム、テロリズム、気候変動、パンデミック、そして、情報技術。世界的な共時性が高まっていく中で、社会運動の様相は国内外で変化している。集合行動からアイデンティティポリティクス。社会変革から自己実現。社会運動研究の射程は広範囲に渡っていることも要因である。また、これまで十分ではなかった歴史的文脈や生活史的側面を強調する研究も登場している。社会運動研究の古典から現代理論まで、受講生の関心に即して、検討対象を定め、考究していく。受講生による報告とディスカッションを通じて、議論を深めていく。
Since the 21st century, social movement studies has been revitalized. Globalization, neo-liberalism, terrorism, climate change, pandemics, and information technology. As global synchronicity increases, the nature of social movements is changing both domestically and internationally. From collective action to identity politics. From social change to self-realization. The scope of social movement studies is broad, which is also a factor. Research that emphasizes historical context and life history aspects, which have not been sufficient until now, has also appeared. From the classics of social movement studies to contemporary theory, the subject of study will be selected based on the interests of the graduates, and the discussion will be deepened through reports and discussions by the graduates.
1 | イントロダクション及びテキスト・報告者のスケジューリング |
2 | 輪読及びディスカッション① |
3 | 輪読及びディスカッション② |
4 | 輪読及びディスカッション③ |
5 | 輪読及びディスカッション④ |
6 | 輪読及びディスカッション⑤ |
7 | 輪読及びディスカッション⑥ |
8 | 輪読及びディスカッション⑦ |
9 | 輪読及びディスカッション⑧ |
10 | 輪読及びディスカッション⑨ |
11 | 輪読及びディスカッション⑩ |
12 | 輪読及びディスカッション⑪ |
13 | 輪読及びディスカッション⑫ |
14 | 輪読及びディスカッション⑬ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回指定された文献を読み込んでくること(予習約2時間程度)。
授業中に新たにフォーカスされた文献にあたり、理解を深めること(復習約2時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告のプレゼンテーション(70%) ディスカッションへの寄与(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読文献は受講者と相談して決めます。 |