日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code MB771
Theme・Subtitle メディアの送り手の言説分析:新聞記者を事例に
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC6010
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

One of the genealogies of media and journalism studies is sender studies.
This class focuses on the analysis of sender discourse as qualitative research.
The objectives are as follows:
 (1) To understand the materials related to sender discourse.
 (2) To master the basics of sender discourse analysis.
 (3) To gain an understanding of the work and routines of senders.

【Course Contents】

This course is designed for students interested in media and journalism senders, and who wish to acquire a basic understanding of discourse analysis.
Since the course is expected to be offered in small groups, it will likely be conducted in the form of a seminar.
The main focus will be on newspaper journalists, including political reporters, economists, photographers, and editors.
Each participant will select a specific sender to focus on, based on seminar discussions.
The content of the seminar may be adjusted depending on the participants' level of knowledge.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 送り手の言説分析の前提:概史の把握
 ▼大新聞と小新聞
 ▼政論記者(大記者)と探訪員
3 分析の事例①:政治記者
4 論考の事例①:政治記者
5 新聞記者に関する言説資料
 ▼現物とデジタル資料
 ▼国会図書館と協会資料
 ▼各社の資料
6 論考の事例②:経済記者
7 参加者による分析と報告①(1〜3名程度)
 ▼新聞記者や他の送り手
8 参加者による分析と報告②(1〜3名程度)
 ▼新聞記者や他の送り手
9 論考の事例③:写真記者
10 参加者による分析と報告③(1〜3名程度)
 ▼新聞記者や他の送り手
11 参加者による分析と報告④(1〜3名程度)
 ▼新聞記者や他の送り手
12 論考の事例④:整理記者
13 送り手研究の観点
 ▼ルーチンへの着目
 ▼ランク・アンド・ファイルごとの分析と比較
 ▼ニュースルームという空間への着目
14 総合討議
もしくは、参加者による分析と報告⑤

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

▼資料については、事前に目を通しておくこと。
▼担当回については、レジュメ等の資料を用意すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 演習における報告(30%)
演習における発言(議論への参加・貢献)(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 木下浩一 『新聞記者とニュースルーム:一五〇年の闘いと、妥協』 新聞通信調査会 2024 9784907087227
2 佐藤卓己 『現代メディア史(新版)』 岩波書店 2018 9784000289207

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】