日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB771/MB771MB771 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディアの送り手の言説分析:新聞記者を事例に |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
One of the genealogies of media and journalism studies is sender studies.
This class focuses on the analysis of sender discourse as qualitative research.
The objectives are as follows:
(1) To understand the materials related to sender discourse.
(2) To master the basics of sender discourse analysis.
(3) To gain an understanding of the work and routines of senders.
This course is designed for students interested in media and journalism senders, and who wish to acquire a basic understanding of discourse analysis.
Since the course is expected to be offered in small groups, it will likely be conducted in the form of a seminar.
The main focus will be on newspaper journalists, including political reporters, economists, photographers, and editors.
Each participant will select a specific sender to focus on, based on seminar discussions.
The content of the seminar may be adjusted depending on the participants' level of knowledge.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.
1 | ガイダンス |
2 | 送り手の言説分析の前提:概史の把握 ▼大新聞と小新聞 ▼政論記者(大記者)と探訪員 |
3 | 分析の事例①:政治記者 |
4 | 論考の事例①:政治記者 |
5 | 新聞記者に関する言説資料 ▼現物とデジタル資料 ▼国会図書館と協会資料 ▼各社の資料 |
6 | 論考の事例②:経済記者 |
7 | 参加者による分析と報告①(1〜3名程度) ▼新聞記者や他の送り手 |
8 | 参加者による分析と報告②(1〜3名程度) ▼新聞記者や他の送り手 |
9 | 論考の事例③:写真記者 |
10 | 参加者による分析と報告③(1〜3名程度) ▼新聞記者や他の送り手 |
11 | 参加者による分析と報告④(1〜3名程度) ▼新聞記者や他の送り手 |
12 | 論考の事例④:整理記者 |
13 | 送り手研究の観点 ▼ルーチンへの着目 ▼ランク・アンド・ファイルごとの分析と比較 ▼ニュースルームという空間への着目 |
14 | 総合討議 もしくは、参加者による分析と報告⑤ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
▼資料については、事前に目を通しておくこと。
▼担当回については、レジュメ等の資料を用意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習における報告(30%) 演習における発言(議論への参加・貢献)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木下浩一 | 『新聞記者とニュースルーム:一五〇年の闘いと、妥協』 | 新聞通信調査会 | 2024 | 9784907087227 |
2 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史(新版)』 | 岩波書店 | 2018 | 9784000289207 |
メディア研究やジャーナリズム研究の系譜のひとつに、送り手研究がある。
本授業では質的研究のひとつとして、送り手の言説分析を扱う。
目標は、以下の3つである。
①送り手の言説を含む資料群を把握する。
②送り手の言説分析の基礎を修得する。
③送り手の職務や業務(ルーチン)の一部を知る。
One of the genealogies of media and journalism studies is sender studies.
This class focuses on the analysis of sender discourse as qualitative research.
The objectives are as follows:
(1) To understand the materials related to sender discourse.
(2) To master the basics of sender discourse analysis.
(3) To gain an understanding of the work and routines of senders.
▽本授業は、メディアやジャーナリズムの送り手に興味があり、それらの言説分析の基礎を身につけたい受講生向けの科目である。
▽少人数での開講が予想されるため、演習的に進める可能性が高い。
▼主に扱うのは、新聞記者である。
具体的には、政治記者、経済記者、写真記者、整理記者などである。
▼各参加者が扱う送り手は、ゼミにおいて議論した上で決定する。
*参加した受講生の知識レベルにより、内容を一部変更する場合がある。
This course is designed for students interested in media and journalism senders, and who wish to acquire a basic understanding of discourse analysis.
Since the course is expected to be offered in small groups, it will likely be conducted in the form of a seminar.
The main focus will be on newspaper journalists, including political reporters, economists, photographers, and editors.
Each participant will select a specific sender to focus on, based on seminar discussions.
The content of the seminar may be adjusted depending on the participants' level of knowledge.
*Some content may be adjusted based on the participants' level of knowledge.
1 | ガイダンス |
2 | 送り手の言説分析の前提:概史の把握 ▼大新聞と小新聞 ▼政論記者(大記者)と探訪員 |
3 | 分析の事例①:政治記者 |
4 | 論考の事例①:政治記者 |
5 | 新聞記者に関する言説資料 ▼現物とデジタル資料 ▼国会図書館と協会資料 ▼各社の資料 |
6 | 論考の事例②:経済記者 |
7 | 参加者による分析と報告①(1〜3名程度) ▼新聞記者や他の送り手 |
8 | 参加者による分析と報告②(1〜3名程度) ▼新聞記者や他の送り手 |
9 | 論考の事例③:写真記者 |
10 | 参加者による分析と報告③(1〜3名程度) ▼新聞記者や他の送り手 |
11 | 参加者による分析と報告④(1〜3名程度) ▼新聞記者や他の送り手 |
12 | 論考の事例④:整理記者 |
13 | 送り手研究の観点 ▼ルーチンへの着目 ▼ランク・アンド・ファイルごとの分析と比較 ▼ニュースルームという空間への着目 |
14 | 総合討議 もしくは、参加者による分析と報告⑤ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
▼資料については、事前に目を通しておくこと。
▼担当回については、レジュメ等の資料を用意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習における報告(30%) 演習における発言(議論への参加・貢献)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木下浩一 | 『新聞記者とニュースルーム:一五〇年の闘いと、妥協』 | 新聞通信調査会 | 2024 | 9784907087227 |
2 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史(新版)』 | 岩波書店 | 2018 | 9784000289207 |