日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Sociology
Course Code MB772
Theme・Subtitle 言説の社会学的分析の基礎
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC6020
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim of the class is to understand a variety of methodologies in the sociological analysis of discourse, to understand the assumptions and difficulties in each method, and to be able to perform simple quantitative text analysis.

【Course Contents】

It has been produced a lot of sociological studies on discourses, which are based on a variety of theories and methodologies including social constructionism, Foucauldian discourse analysis, and text-mining using natural linguistic processing. Each study can be reviewed not only its originality but also the validity of analytical procedure and the ontological/epistemological assumption about the relationship between discourse and society.
The aim of the class is to gain a basic understanding of what sorts of sociological methodologies of analysis of discourse there are and what presumption and limit each one has. Participants are supposed to read designated texts, to take part in discussions on them actively, and to engage in a trial work.
In addition to the topics mentioned above, we would like to address the challenges posed by the recent decline in research conditions for text mining using newspaper articles, as a result of the ban policies implemented by various newspaper companies. We will also propose effective countermeasures to tackle this issue.
Participants are not required an experience of studying discourses.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 「いじめ」言説はどう変わったか―新聞記事を用いたワーク
3 方法論的構築主義をめぐって
4 構築主義的研究の実際
5 言説と「実態」――統計の位置づけについて
6 言説と歴史
7 権力と言説1
8 権力と言説2
9 概念分析について1
10 概念分析について2―構築主義的研究との違いに注目して
11 計量テキスト分析のロジックと方法
12 計量テキスト分析の実際1
13 計量テキスト分析の実際2
14 総括討論

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

担当者以外も検討文献を読み、疑問点や興味深い点について整理しておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 レポーターとしての報告(40%)
毎回の議論への参加(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回に連絡する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐藤俊樹・友枝敏雄編 『⾔説分析の可能性―社会学的⽅法の迷宮から』 東信堂
2 スペクター, J.I. &キッセ, M.B. 『社会問題の構築―ラベリング理論を超えて』 マルジュ社
3 中河伸俊・⾚川学編 『方法としての構築主義』 勁草書房
4 酒井泰⽃他編 『概念分析の社会学─社会的経験と⼈間の科学』 ナカニシヤ出版
5 樋⼝耕⼀ 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を⽬指して【2版】』 ナカニシヤ出版
6 仁平典宏 『「ボランティア」の誕生と終焉―〈贈与のパラドックス〉の知識社会学』』 名古屋大学出版会

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

https://researchmap.jp/nihenori

【注意事項 / Notice】